Sommige kinderen zijn boekenwurmen, anderen moet je verplichten een boek vast te nemen. Je kan ze dan misschien wel verplichten maar genieten zullen ze er alleszins niet van doen. Toch is het belangrijk dat kinderen lezen. Het is niet enkel goed voor de uitbreiding van hun woordenschat, maar ook voor zinsbouw, kennis en begrijpend lezen en voor hun algemene ontwikkeling. Dus komaan… laat je kinderen meer lezen. Er bestaan tegenwoordig zo’n toffe boeken dat er mogelijkheden genoeg zijn om lezen aan te prijzen. De tijd dat er enkel maar dikke boeken bestonden met een saaie kaft en een veel te klein lettertype is voorbij. Zelfs al willen ze enkel strips lezen… laat ze het lezen en maak het lezen leuk. Ik geef je, jawel, graag 130+ leesbevordering tips en activiteiten rond lezen om begrijpend lezen leuker te maken, thuis en in de klas.
Inhoudstafel
Meer dan 130 leesbevordering tips om lezen leuk te maken
Begrijpend lezen is iets dat veel kinderen lastig vinden en lezen leuk maken kan een uitdaging zijn. Daarom geef ik jullie graag enkele leesbevordering tips. Zeker in de klas. Uit onderzoek blijkt ook dat de resultaten achteruit gaan, dat er minder gelezen wordt en dat kinderen niet meer foutloos kunnen schrijven. Daar heeft ongetwijfeld het wereldwijde web en YouTube wel iets mee te maken, maar ik vind persoonlijk nog steeds dat je kinderen kunt proberen warm te maken voor lezen en dat door lezen leuk en aantrekkelijk te maken. Vaak worden kinderen verplicht om bepaalde boeken te lezen, er een samenvatting over te maken en klaar. Zo hebben kinderen geen plezier in lezen. Probeer zelf maar eens een dik boek te lezen waar je totaal geen interesse in hebt. Maak vooral van lezen een ontspannende, fijne activiteit en de verwerking mag ook best iets uitdagend zijn, niet? Ik geef je graag 130+ leesbevordering tips en activiteiten rond lezen om (begrijpend) lezen leuker te maken, thuis en in de klas!
1. Passende titels
Kleef de titels af van bepaalde boeken, stal ze uit in de klas en geef de kinderen allemaal een titel in de hand op een strook papier. Zet leuke muziek op. Wanneer de muziek stopt gaan ze bij een boek staan waar deze titel wel zou kunnen bij passen. Eventueel kan je iemand uitkiezen die vertelt waarom het daar goed bij zou passen. Dit om kinderen warm te maken voor bepaalde boeken. Uiteindelijk worden de echte titel ook getoond.
2. Puzzelteksten bij prentenboek
Op strookjes staan zinnen uit een verhaal, één zin per strookje. Elke groep krijgt zinnen die bij een prent horen. De leerlingen maken hiermee een passende tekst bij de prent. Ze maken er zo verzonnen teksten bij. Nadien kan je het boek voorlezen hoe het oorspronkelijk was.
3. Kamishibai
Kinderen vinden dit heerlijk. Vooral kleuters. Het wordt een soort theater of poppenkast wanneer de grote prenten worden voorgelezen. Dit kan natuurlijk ook thuis. Je kan zelf een kamishibai maken of eentje kopen. Bij Clavis vind je leuke grote prenten/verhalen.
Shop hier Kamishibai vertelplaten
4. Kamishibai maken
Een uitdaging bestaat erin om van een verhaal / boek zelf een kamishibai te maken. Daar kunnen kinderen dan weer voor samenwerken. Wie werkt er aan de prenten en wie aan de tekst? Samen brainstormen en creatief verwerken. Laat ze daarna hun werk tonen en voorlezen aan kleinere kinderen.
lees : Een Kamishibai gebruiken in de klas én thuis!
5. Keuzevaardig maken
Het begint allemaal bij het kiezen van een boek. Een bibliotheekbezoek begint al in de klas. Leer kinderen werken met boekenzoeker.org. pluizer.be, pluizuit.be, jeugdbibliotheek.nl en ikvindlezenleuk.nl bijvoorbeeld. Of laat ze de vijf-vingertest doen.
6. Handleiding van een gezelschapsspel / …
Bied leuke nieuwe gezelschapsspellen aan en laat de leerlingen de handleiding doornemen. Kopieer het eventueel voor de hele groep. Eerst lezen ze het zelf, nadien kunnen ze met elkaar overleggen. Ze zijn gemotiveerd om het begrijpend te lezen omdat ze het spel willen spelen of iets willen kunnen.
lees ook: Leuke gezelschapsspellen voor kinderen per leeftijd
7. Boekenbox / portfolio
Laat leerlingen een boekenbox maken of een portfolio waarbij ze de inhoud van hun boek tentoonstellen of kunnen vertellen aan de hand van voorwerpen die ze verzameld hebben. Zo gaan ze hun boek beter begrijpen en opnieuw kunnen vertellen.
8. Boekenverkoop
Je kan in samenwerking met verschillende boekhandelaars een boekenbeurs bij jou op school organiseren. De boekenbeurs wordt dan ook creatief en leuk aangekleed met een ruimte waar kinderen ook kunnen komen lezen. Ze worden uitgedaagd om een boek (of meerdere boeken) voor de klas te kiezen en hebben zelf inspraak. Ouders hebben na de schooluren kans om boeken te komen kopen. Als school krijg je dan een procent op de verkoop die je kan investeren in de schoolbibliotheek.
9. Kinderboekenjury op school
Op school kan je een kinderboekenjury organiseren. Kinderen kiezen zelf bepaalde titels per graad en organiseren daar zelf een evenement rond. Zo heb je weer meerdere vliegen in 1 klap en kan je de talenten van kinderen in de verf zetten. Elk kind leest een geselecteerd boek (zorg dat er verschillende soorten boeken zijn, niet enkel leesboeken) en brengen stemmen uit.
10. Boekenposters maken
Laat de kinderen van hun gelezen boek een poster maken. Je kan er een opdracht aan vasthangen of rekenen op de creativiteit van de kinderen. Stal ze uit en laat kinderen erover vertellen / vragen stellen aan elkaar.
11. boekenlegger maken
Laat ze een eigen boekenlegger maken die ze tussen hun boeken kunnen steken. Dat kan op 100 manieren 😉 Heel erg leuk is bijvoorbeeld een foto van zichzelf waar ze een koord vasthouden (dat kan je aan je boekenlegger vastmaken) afprinten, versieren en lamineren. Maar je kan de kinderen zelf laten nadenken. Misschien zijn er wel kinderen die haken of weven leuk vinden?
12. PLINT
Op deze website kan je boeken en accessoires vinden over poëzie en dichtkunst, maar kan je bvb ook posters kopen die je kunt ophangen, of boeken die over poëzie gaan.
13. Poëzie
Poëzie is een leuke vorm van lezen. Hou tijdens de poëzieweek enkele interessante poëzielessen en laat je kinderen zelf creatief aan de slag gaan met poëzie.
Lees ook: / Poëzieweek/ Tips en ideetjes om creatief aan de slag te gaan met poëzie
lees ook: / poëzieweek / Deze leuke spelletjes kan je inzetten om te spelen met taal
lees ook: / Poëzieweek / Fijne poëzieboeken voor kinderen
14. Blind date met boeken
Dit is een erg leuke vorm van boekpromotie, waarbij kinderen boeken kiezen op basis van de eerste zin en een aantal trefwoorden. Misschien ontstaat er wel ‘echte liefde’ . Ideaal om tijdens Valentijn te doen 🙂
Hier kan je de werkvorm BLIND DATE met boeken vinden.
15. Leeschallenge doen
Je kan kinderen ook stimuleren boeken te lezen door een challenge te doen. Elke keer ze een boek (eender welke vorm!) gelezen hebben krijgen ze een bijvoorbeeld een sticker en vullen ze een raket. Of krijgen ze een balletje en vullen ze een vaas. Koppel er een leuke activiteit aan vast. Misschien kan je een stripmuseum gaan bezoeken 😉
16. Tijgerlezen
Ken je de serie Tijgerlezen van uitgeverij Querido? De boeken zijn bedoeld voor beginnende lezers van 5 tot en met 9 jaar. Humor staat daarbij op de eerste plaats in plaats van het AVI-lezen. Kinderen kunnen deze boeken, met relatief eenvoudige en korte zinnen, goed zelfstandig lezen. De boeken zijn ook leuk om voor te lezen. In de serie zijn titels verschenen van auteurs als Edward van de Vendel, Joke van Leeuwen en Annie M.G. Schmidt.. De tekst wordt overzichtelijk aangeboden, er zijn veel ondersteunende illustraties en er worden geen moeilijke woorden of lange zinnen gebruikt. De boeken kan je herkennen met het tijgerlogo. Je kan ook lessuggesties vinden op de website van Querido.
lees ook: Leuke boekjes voor beginnende lezers
17. Verhaalroute (wandeling + stukjes tekst)
Doorheen je huis of school kan je een verhaalroute maken. Je kan dan een prentenboek in stukken hakken en een route uitstippelen. Je kan de kinderen alleen laten ontdekken of je kan samen gaan. Je kan ook leerkrachten op post zetten OF je kan klasdoorbrekend werken. De kinderen van hogere jaren verkleden zich en lezen al spelend het verhaal voor. Zo wordt het een belevende route en werk je weer aan de talenten van de kinderen: wie speelt er, wie zorgt voor decoratie, wie leest voor enz…
18. Expo van een boekenserie
Vaak zijn er van bekende kinderboekenseries expo’s. Waarom zou je het niet eens zelf in school maken? Kies samen met je klas een leuke serie en organiseer een expo. Je kan dan de andere klassen laten ontdekken. Zo kunnen klassen van elkaars boeken genieten. Bovendien worden ze klaargestoomd om de boeken zelf eens te lezen. Laat de kinderen er toffe opdrachten bij verzinnen…
19. Escape room
Maak een escape room voor kinderen waarbij de opdrachten voornamelijk rond boeken, de auteurs en boeksoorten gaan. Out of the box denken! Ideaal om in de klas te doen of thuis, tijdens een verjaardagsfeestje?
lees ook: Escape room voor kinderen zelf maken : enkel tips en ideetjes
20. Boeken restaurant (menu invullen)
Kinderen gaan zogezegd op restaurant. Kleed de klas ook leuk aan en zorg ervoor dat sommige kinderen ook voor bedienden spelen. Laat ze verschillende soorten boeken brengen aan tafel. De kinderen (klanten) krijgen de kans om van de boeken te proeven. Ze kunnen eventueel zaken noteren op een menu, of zelf aan de slag gaan met hun gekozen boeken en daar een menukaart van maken. Op het einde maken ze hun keuze.
21. Boekendans
Een variant op de stoelendans: de kinderen lopen door de ruimte met een boek dat ze zelf gekozen hebben en ook kennen of gelezen hebben en moeten kunnen vertellen. Zolang de muziek speelt, blijven de kinderen lopen. Wanneer je de muziek uitzet, zoeken de kinderen snel een stoel. Het kind zonder stoel blijft staan en vertelt kort iets over het boek in zijn handen. Dan gaat de muziek verder.
22. Kwartet maken met boeken.
Kinderen kiezen in groep 4 boeken in de (klas)bibliotheek. Die moeten straks een kwartet vormen. Laat ze zelf bepalen waarom deze vier boeken bij elkaar horen (genre, auteur, illustrator, uitgever, enzovoort). Markeer de boeken die bij elkaar horen. Speel nu ‘levend’ kwartet met de verschillende groepjes en de boeken. Welk groepje verzamelt de meeste boeken?
23. Speeddate of in de trein/tram/bus zitten
Kinderen nemen hun favoriete boek mee. Ze zitten in de trein (zogezegd) en hebben een stoel naast zich staan. Alle stoelen staan in rijen. Daar komt telkens iemand anders te zitten. Nadien wordt er gewisseld. Dit kan ook op andere manieren. De bedoeling is dat kinderen heel kort hun boek gaan promoten of enthousiast over vertellen. Op het einde van deze werkvorm kan je vragen of er kinderen een leuke boekentip hebben gekregen.
24. Het verhaal van de sneeuwman in kortfilm
Dit is een prachtig verhaal over vriendschap. Een prentenboek zonder verhaal. Er bestaat ook een kortfilm van. Bij dit prentenboek kunnen kinderen zelf een verhaal verzinnen of inspreken.
25. Leeskaarten voor klasgenoten
Kinderen die een boek uitgelezen hebben en er enthousiast van zijn kunnen een leeskaart invullen voor hun klasgenoten. Of je kan jouw kind dit boek laten lenen aan een vriendje. Ze vullen een leuk kaartje in en vertellen waarom ze vinden dat het boek ideaal zou zijn voor hun klasgenootje of vriendje.
26. Kaartjes met vragen (weetjesboeken)
Leg op voorhand vragenkaartjes klaar bij weetjesboeken en laat kinderen het antwoord zoeken. Ze kunnen ook de vragen die ze interessant vinden opzoeken. Leuk om sowieso in een themahoek te hebben liggen.
27. Prent van een boek in stukjes
Je kan de prent van een boek in stukjes knippen en er een puzzel van maken. Dit kan op verschillende manieren. Tekst bij de prent zoeken, gewoon een prent laten puzzelen of er opdrachten mee doen…
28. Luisterverhalen
Kinderen die moeilijkheden hebben met lezen kunnen hier zeker van genieten. Eigenlijk alle kinderen… Wij zijn vooral fan van Kabouter Korsakov en de hoorspelen van het Geluidshuis.
29. Leesbeesten op school
Ken je de Leesbeesten? Twee dames gaan aan de slag in scholen en bibs om verhalen op een erg leuke manier voor te lezen. Ze brengen dit op zo’n toffe en aanstekelijke manier dat je gewoon méér wil lezen en vooral zien…. Ze bieden ook workshops aan.
30. Prentenboeken inpakken en doorgeven
Kinderen kiezen een leuk prentenboek en pakken dat origineel in. Ze geven het cadeau aan iemand. Op zijn beurt geeft het ander kind het prentenboek weer door aan iemand anders.
31. Theaterlezen
Bij theaterlezen of toneellezen nemen twee lezers (of meer) de rol van een personage op zich en lezen de teksten hardop voor. De lezers voeren eigenlijk samen een toneelstukje op, maar dan zonder podium, decor, grootse gebaren of rekwisieten. De teksten bestaan voornamelijk uit dialogen, zodat de lezers elkaar steeds afwisselen. Theaterlezen bevordert het ‘vloeiend lezen’ (lezen met begrip en intonatie) en het leesplezier.
32. Samen lezen
Ook wel tutorlezen genoemd. Je kan oudere kinderen bij jongere kinderen zetten en ze zo met elkaar laten oefenen. De oudere kinderen stellen dan ook vragen over het verhaal om het begrijpend lezen te oefenen. Ze kunnen verschillende vormen kiezen om het lezen boeiend te maken: ieder een alinea, dobbelen en dat aantal zinnen lezen, op een leuke plek gaan zitten enz..
33. Vertelpuzzel
Op de puzzelstukken staan tekeningen. Als een domino leg je steeds een nieuw stuk van het verhaal. Er bestaan puzzelverhalen maar je kan dat ook zelf maken. Of de kinderen kunnen het zelf maken…
34. QR-codes
Met een QR code kan je mensen naar een bepaalde website omleiden. Leuk voor kinderen is dat ze met een tablet zelf een QR-code kunnen scannen en dan bvb het digitale prentenboek kunnen bekijken. Misschien heb je leuke andere websites?
TIPS:
- Martijn de Winter (een leerkracht uit Nederland), deelt zijn 100 QR-codekaarten van 100 digitale prentenboeken die je gratis kan downloaden, printen en ophangen. Check it out!
- Zelf QR-codes maken kan makkelijk online, bijvoorbeeld met QR Code Generator.
- lees ook: QR-code Spiekpietjestocht om een corona proof Sinterklaasfeest te houden
35. Fundels
Fundels zijn digitale prentenboeken waarop je een abonnement kan nemen. Als particulier of school… Zowel prentenboeken als avi-boeken zijn daarop te vinden.
Info op Fundels
36. Nik Nak boekjes
Nik-nak® is een merknaam van de Belgische vzw Herkes. ‘Herkes’ is het Turkse woord voor ‘iedereen’. Als vzw willen ze dat ieder kind, ongeacht hoe het in een samenleving terechtkomt, zich veilig en aanvaard voelt en kan uitgroeien tot een volwassene die zijn kwaliteiten inzet. Meertaligheid is in elke maatschappij een troef. Het biedt een opening naar kennis en aanvaarding van verschillen én gelijkenissen. Zij willen helpen bij taalkundige integratie en zijn supporter van wereldburgerschap en leven in diversiteit. Ze geloven dat dit samenlevingen op sociaal, cultureel en economisch vlak ten goede komt. Die hulp bieden ze oa. met vernieuwende (voorlees)boekjes voor jonge kinderen en hun ouders, waarin ze twee talen evenwaardig combineren.
37. Boekenzakje aan tafel
Om kinderen te stimuleren hun boek te nemen kan je een leuk boekenzakje laten pimpen en aan hun tafel hangen. Daarin steken ze dan het boek dat ze aan het lezen zijn, al dan niet met een knuffel of kussen….
38. Boekenruilbeurs
Je kan kinderen één van hun favoriete boeken laten meenemen en een ruilbeurs organiseren. Kinderen noteren dan van wie ze het boek lenen en andersom. Zo leren ze elkaars boeken kennen. Dit kan je ook met vrienden doen. Voorwaarde is wel dat ze leren om de boeken netjes te houden!
39. Recensie op ikvindlezenleuk.nl
Superleuk dit! Kinderen kunnen zelf een boek recenseren en dan online zetten op deze website. Daar kunnen ze ook de reviews van anderen lezen. Het feit dat ze online komen maakt het allemaal spannender en serieuzer.
40. Leesbingo
Op voorhand krijgen de kinderen een BINGO kaart met woorden die in de tekst komen die je gaat voorlezen. Ze moeten bepaalde woorden horen en zoeken op hun kaart. Hebben ze een rij of kaart vol dan roepen ze BINGO.
41. Boekenkoffer en thematafel
Altijd fijn om een boekenkoffer of thematafel in de klas of thuis te hebben, met leuke accessoires en spullen uit het verhaal. Zeker bij WO en themaweken een aanrader.
42. Voorlezen
Nou, natuurlijk, hét goede voorbeeld geven en ook veel voorlezen aan kinderen. Geloof me, dat zorgt wél voor een verschil… Wij lezen al vanaf de geboorte van onze kinderen voor. Ze houden zelf van boeken lezen, gaan NIET slapen voor ze een verhaal gehoord hebben en kunnen het zelf heel goed vertellen allemaal. Probeer ook zeker als leerkracht veel voor te lezen, ook in de hogere jaren! Dit draagt bij tot de ontwikkeling van het lezen en schrijven.
43. Handpoppen maken en navertellen
Je kan handpoppen maken van de personages die in het verhaal voorkomen en het verhaal naspelen. Dat kan lezen leuk en interactief maken!
44. Theaterstuk van maken en voorbrengen
Laat de kinderen er eens een toneelstuk van maken en voorbrengen. Je staat soms versteld van hun creativiteit!
45. Quiz op het schoolbord
Moeten de leerlingen allemaal hetzelfde boek lezen? Of heb je een boek voorgelezen? Maak met apps zoals KAHOOT! een leuke quiz op het digibord waarbij de leerlingen hun smartphone of tablet voor moeten gebruiken. Zo kan je meteen zien wie het boek begrepen heeft en het is op een leuke interactieve manier.
46. Leerlingen een quiz laten maken
Je kan dat natuurlijk ook door de kinderen zelf laten maken… Nog leuker en dan zijn ze nog meer met het verhaal bezig. In groep kunnen ze dan het (prenten)boek voorlezen en een quiz doen. Elke week of maand een ander groepje?
47. Muzisch verwerken naar keuze
Wat ook altijd leuk is, is dat kinderen hun boek mogen verwerken en voorstellen op een creatieve manier naar keuze. Je ziet dan wel wat! Maak samen enkele afspraken rond wat je zeker verwacht. Kinderen hebben graag grenzen en afbakening.
48. Schoendoos met inhoud
Laat de leerlingen een grote doos of schoendoos versieren en vullen met spullen die bij het verhaal passen. Een soort memory box. Dan kunnen andere kinderen raden waarover hun boek ging en daarna ofwel eerst zelf lezen ofwel laat je de kinderen hun boek zelf voorstellen.
49. Kijkdoos
Je kan ook een kijkdoos laten maken met een gebeurtenis uit het verhaal.
50. Elfje / gedicht maken
Kinderen maken van het verhaal een mooi gedicht of een elfje. Ze kunnen dit muzisch verwerken indien ze willen.
51. Nieuw einde maken
Laat kinderen eens een alternatief einde verzinnen.
52. Boekenkaft ontwerpen
Wat vinden ze van de boekenkaft? Zouden ze iets anders maken? Wat dan? Laat de kinderen een nieuwe boekenkaft ontwerpen. Dat mag ook grafisch, via de computer als er kinderen zijn die dit liever doen. Via CANVA bijvoorbeeld.
53. Stop motion maken
De kinderen kunnen van het verhaal een stop motion filmpje maken. Ze kunnen eventueel LEGO gebruiken om hun personages leven in te blazen.
54. Fotostrip / strip maken
Ze kunnen een strip maken van hun verhaal als het geen strip was. Of een fotostrip.
55. Bezoek van de auteur
Je kan een auteur in de klas of in de school uitnodigen of je kan ze bezoeken in bibliotheken of op de boekenbeurs.
56. Info over auteur
Laat kinderen informatie over de auteur opzoeken en op een leuke wijze voorstellen aan de anderen.
57. Verschillende boeken over een auteur van de maand/week
Je kan ook verschillende boeken van één bepaalde auteur aanbieden en laten verwerken. Zo leren kinderen verschillende werken kennen van eenzelfde persoon. Ook kan je die week of maand laten draaien rond die bepaalde auteur. Zo kom je niet alleen over de boeken iets te weten, maar ook over zijn leven en eventuele andere werken van hem.
58. Een bekend verhaal of sprookje omvormen
Het is grappig om een bekend verhaal of sprookje om te vormen. Of te mengen. Laat kinderen een nieuw sprookje maken.
59. Woordmeppen
Dit is ongeveer hetzelfde als BINGO maar dan met woorden die in het midden liggen. Als kinderen dat woord horen meppen ze erop met een leuke mepper. Zo leren ze woorden herkennen. Dit is ideaal voor beginnende lezers. Of wanneer je een vreemde taal aanbrengt.
60. Hapmannetje
Kinderen kunnen in plaats van een boekenlegger ook een hapmannetje vouwen. Een soort monstertje die de bladzijden van het boek opeet en zodat de kinderen weten waar ze zijn.
61. Chill-boeken
Zorg voor een boekenhoek waarin kinderen lekker kunnen chillen en waar toffe tijdschriften, magazines, strips en andere soorten boeken liggen. De krant hoort daar ook bij, voetbalmagazines, paardenmagazines, e-booken, luisterverhalen en noem maar op. Lezen is lezen.
62. Postkaart over personages / locatie
Laat kinderen een postkaart maken van een bepaalde personage aan een ander personage uit het verhaal.
63. Identiteitskaart over personage
Ze kunnen ook een paspoort maken met allerlei informatie over een bepaald personage. Ze kunnen het in groep doen of van een personage naar keuze.
64. Vriendenboek
Hetzelfde principe als het paspoort: kinderen gaan een vriendenboek maken over de personages en zetten er alles in wat ze weten.
65. Boekenzoektocht door school
Verstop allerlei leuke boeken in school. Laat kinderen op zoek gaan naar de boeken door tips te geven.
66. Boekpromotie
Laat kinderen zelf hun boek promoten op een manier dat ze zelf leuk vinden, zodat anderen warm worden om het boek ook te gaan lezen.
67. Tijdschriften lezen
Laat kinderen hun favoriete tijdschriften lezen. Het moet niet altijd een dik boek zijn. Het belangrijkste is dat ze plezier hebben in het lezen.
68. Kwartet / memory / spel laten maken
Laat kinderen een spel maken van het verhaal. Wanneer je ze vrijheid geeft komt daar wel iets moois van.
69. Wie is het?
Wanneer kinderen hetzelfde boek gelezen hebben kan je het spel wie is het spelen met personages van het boek. Laat kinderen vragen stellen en de anderen antwoorden met ja of nee.
70. Opdrachtenballen
Je kan verschillende verwerkingsopdrachten op strookjes papier zetten en in een surprisebal steken. Wanneer kinderen dan een boek gelezen hebben trekken ze een opdracht. Dit kan je natuurlijk op andere manieren doen.
71. Daisy boeken
Een Daisy-boek beluister je met een heel gemakkelijk toestel, de Daisy-speler. Hiermee heb je alle voordelen van de Daisy-structuur en bovendien onthoudt het toestel van verschillende boeken door elkaar waar u het laatst gebleven bent. Daisy-boeken kan je ook afspelen op je computer met aangepaste software. Deze is gratis verkrijgbaar bij luisterpuntbibliotheek of op een schijfje en gratis te downloaden (download start meteen). Je kan tegenwoordig ook Daisy boeken online lezen via je smartphone via de anderslezen app !!
Daisy-boeken kan je gratis online aanvragen bij Luisterpuntbibliotheek. Deze bib is enkel voor mensen met dyslexie, voor blinden, slechtzienden en mensen met een fysieke handicap. Ze leent alleen maar Daisy-boeken en brailleboeken uit.
lees ook: Dyslexie , wat nu?
lees ook: Interessante artikels over lezen, voorlezen, dyslexie en meer!
72. Slingerlezen
Na ieder uitgelezen boek, schrijven de leerlingen er een kort stukje over op een driehoekje. Het begin van een vlaggenlijn in de klas. Op de voorkant kunnen de leerlingen een foto van hun boek kleven of er de titel opzetten, op de achterkant een korte inhoud. Kinderen kunnen dan eens gaan kijken of er een boek tussenzit dat hen aanspreekt.
73. Mozaïek lezen
Dit is hetzelfde principe als het slingerlezen maar je vult met gekleurde stukjes papier een geheel op. Wedden dat je zelf ook nog veel leuke alternatieven kunt verzinnen?
74. Voetbad / kapsalon en wisselen
Maak lezen aangenaam door lezende kinderen elkaar te laten verwennen met een voetbad , kapsalon of massage. Na een tijdje wisselen ze.
75. Wanted poster
Laat de kinderen een WANTED poster maken van een personage.
76. Luisterverhaal zelf maken
Kinderen maken zelf een luisterverhaal en spreken het in.
77. Upcycling verwerking
Laat kinderen een creatieve verwerking maken met enkele kosteloos materiaal.
78. puzzel / woordzoeker maken
Je kan online makkelijk woordzoekers, puzzels en kruiswoordraadsels maken. Laat ze bij hun gelezen boek verschillende opdrachten maken en meegeven met de volgende. Zij krijgen van iemand anders zo’n woordzoeker en puzzel.
79. Dobbelsteenlezen
Voor beginnende lezers erg leuk. Elk oog staat voor een opdracht OF een rijtje woorden. Verzin er zelf of lees het aantal zinnen volgens ogen. Samen kan je er iets leuks van maken. Je kan ook verschillende vormen van lezen kiezen zoals fluisteren, een bepaalde emotie gebruiken of hard praten. Maar je kunt het zelf verzinnen.
80. Leesmeter / lintmeter uit mond
In IKEA kan je leuke lintmeters vinden die je kan gebruiken als leesmeter. Laat hem korter worden per gelezen boek/tijdschrift…
81. Digitale prentenboeken
Tegenwoordig kan je op Youtube en andere kanalen digitale prentenboeken vinden. Dat stimuleert sommige kinderen om te lezen.
82. Buiten lezen
Zoek een leuk plekje buiten en ga in het zonnetje lezen.
83. Voorlezen aan kleuters
Als grotere kinderen kan je ze laten voorlezen aan kleuters. Dat vinden ze vaak leuk. Ook jij als volwassene kan in de klas voorlezen aan je kinderen. Spreek de juf of meester maar eens aan.
84. Voorlezen aan ouderlingen
Als samenwerking of engagement kan je met je groep, kinderen of klas gaan voorlezen aan ouderlingen. Ze leren er allemaal iets van!
85. Verkleden als personage
Wanneer ze hun boek komen voorstellen mogen ze zich verkleden als een personage. Nadien kunnen ze verkleed spelen.
86. Liedje of rap
Maak een leuk liedje of rap van het verhaal.
87. Reclame maken
Kinderen moeten reclame maken voor hun boek / verhaal op een manier naar keuze.
88. De lege stoel
De lezer speelt een personage en andere kinderen mogen hem interviewen of vragen stellen.
89. Interview met personage
De lezer schrijft een interview uit met het personage.
90. Dagboekfragment
De lezer maakt een dagboekfragment van een van de personages.
91. Stripverhalen dag
Maak er eens een stripverhalendag van op school. Iedereen breng zijn favoriete strips mee en er worden allerlei activiteiten rond georganiseerd.
92. Zoektocht in de bibliotheek
Laat kinderen in de plaatselijke bibliotheek zoeken naar bepaalde boeken door opdrachten te geven. Vaak zijn er ook leuke voorleesdagen of andere workshops te doen in bibliotheken. Hou zeker je plaatselijke bib in de gaten.
93. Zelf een boekenkaft marmeren/zelf papier scheppen
Laat kinderen hun eigen verhaal schrijven en nadien een kaft maken door zelf papier te maken of papier te marmeren.
94. Fakebook maken
Kinderen kunnen online een FAKEBOOK maken van een personage van het boek en ze kunnen zaken op hun tijdlijn posten.
95. Laat hen boeken kiezen naargelang welk type ze zijn
Met deze tipwijzer gaan kinderen een tiplijst vol met titels van boeken krijgen naargelang met wat voor een type kind ze zichzelf vergelijken.
96. Doe mee aan de Jeugdboekenmaand
Heel leuk is als school meedoen met de jeugdboekenmaand volgens het thema. het thema van 2020 is KUNST. Erg dankbaar om nadien creatief aan de slag te gaan met allerlei soorten vormen van KUNST. Wist je dat Unicorns & Fairytales ook meedoet met de jeugdboekenmaand? Leuke boekentips, creatieve tips en artikels over lezen. Ook kan je weer leuke boeken winnen. Je kan alles van de jeugdboekenmaand hier volgen.
97. Maak een kei leuke boekenhoek
Laat kinderen van de klas zelf hun boekenhoek inrichten en zorg ervoor dat boeken met de kaft vooraan staan. Licht bepaalde boeken uit. boek van de week bijvoorbeeld. Thuis kan je ook het allerleukste en gezelligste boekenhoekje maken!
Lees ook: 10 tips voor een gezellige leeshoek + inspiratie
98. Boekenwinkels en bibliotheken
Bezoek samen met je kinderen vaak boekenwinkels en bibliotheken. Het goede voorbeeld geven…
99. Vragen spel van Chambers
Hulpmiddel in het stimuleren van leesbevordering en uitwisseling met elkaar over teksten. Het denken en praten over teksten na vrije leestijd is een uitstekende manier om kinderen te leren hun mening te uiten, hun beleving en interpretatie van een verhaal te delen met anderen. Een gesprek leidt tot verbreding van achtergrondkennis en verfijning van hun waardering en beleving van de tekst. Een medeleerling kan op basis van eenzelfde tekst tot een ander inzicht komen. Leesdoelen als meningvorming, conclusies trekken, samenvatten, tekst op waarde beoordelen en informatie uit de tekst afleiden staan vaak centraal bij begrijpend lezen.
Je kan de vragen hier gratis vinden.
100. Ralfi lezen
Leerlingen die langdurig veel te traag lezen maar de spellende leeshandeling beheersen, komen in aanmerking voor RALFI-lezen. Daarbij leest een groepje leerlingen samen met de leerkracht 4 tot 5 keer in de week een relatief moeilijke tekst. De teksten sluiten aan bij de leefwereld van de leerlingen en het niveau mag tot 3 niveaus boven hun niveau liggen.
RALFI staat voor Repeated Assisted Level Feedback Interaction.
Omdat een RALFI-tekst 5 keer in een week gelezen wordt, is niet iedere tekst automatisch te gebruiken. Een RALFI-tekst voldoet aan de volgende eisen:
- De tekst is informatief en niet verhalend. De leerling kan door de tekst iets over het onderwerp leren.
- De tekst bevat ongeveer 300 woorden.
- Het onderwerp is belangrijker dan het niveau. Uit onderzoek blijkt dat zwakke lezers, bij gebruik van de RALFI-methode, een tekst kunnen lezen die tot 3 AVI-niveaus boven hun niveau ligt.
Ralfilezen.nl biedt leerkrachten gratis bruikbare teksten. Ze zijn niet op AVI-niveau gerangschikt, maar op interesse. Dankzij de leden blijft de site groeien en vind je er meer dan 300 teksten.
101. Why I lOve this book
Je volgende boek kiezen blijft lastig. Maar nu niet meer.
Bij Whyilovethisbook vind je alleen maar positieve boekentips, van lezers en schrijvers, in video’s van één minuut.
Check de kinderboeken hier.
102. Boekenbabbels
Hetzelfde principe als WHYILOVEBOOKS maar dan enkel voor kinderen !
Op BoekenBabbels maak je een heel kort filmpje; bijvoorbeeld met een camera of telefoon, van maximaal een minuut. Dat lijkt kort maar is genoeg voor jouw boodschap. En hoe korter je het houdt – hoe meer mensen je filmpje af zullen kijken. Hier een voorbeeld van hoe je iets kunt vertellen:
- Laat in het begin de voorkant van het boek zien.
- Kijk in de camera en stel jezelf voor, samen met de titel en de schrijver van het boek.
- Lees een of twee regels voor, bijvoorbeeld van het eerste hoofdstuk. Dat maakt meteen nieuwsgierig!
- Vertel daarna kort iets over het verhaal (zonder teveel te verklappen …).
- En dan het belangrijkste: waarom is het boek zo leuk of spannend of grappig volgens JOU?
LET OP
- Ben je goed te verstaan?
- Film horizontaal: Vertical Video Syndrome (video).
- Oefen een paar keer
103. Werkvormen voor in de boekenkring
Hier kan je 25 leuke werkvormen vinden om in de boekenkring te gebruiken.
104. Organiseer een voorleesweek, thuis of in de klas
Elk jaar is er een voorleesweek. Je hoeft natuurlijk niet te wachten tot het die week is en je kan dat zelf met je school meerdere keren per jaar organiseren. In die week kan je extra inzetten op lezen en activiteiten rond lezen. Dat kan heel breed gaan en je kunt ook ouders, oma’s en opa’s uitnodigen.
105. Pimp een boekenkast
Ga samen op zoek naar een oude boekenkast en pimp het met de kinderen. Schuur het eerst op, doe er een laag primer over en dan kan je aan de slag gaan met verf, verfstiften, spuitbussen en meer!
106. Investeer in een boekenklas, leeskaravaan
Niet elke school of niet elk huis heeft de ruimte voor een boekenruimte. Maar inden je dat toch kan vrijmaken is het wel leuk. Je kan daar boeken verzamelen, labelen en een leuke leesplek van maken waar je met de kinderen heen kunt. Ze kunnen er ook boeken uitlenen.
107. Kies een boek voor een vriend
Door middel van een interview die de kinderen zelf opstellen met vragen over boeken, lezen en meer komen ze te weten over de soort boeken en thema’s die hun vrienden interesseren. Ze kiezen voor elkaar een boek.
108. Laat kinderen meedoen aan schrijfwedstrijden
Lezen en verhalen schrijven hangt vaak samen. Er bestaan verschillende wedstrijden waar kinderen aan kunnen meedoen.
Het was een allochtone moeder uit een school in Antwerpen die in 2002 het idee opperde om het literaire gebeuren bij kinderen – en zeker bij kinderen met een andere moedertaal – te stimuleren. De Wondere Pluim startte dat jaar in één school en deinde al snel uit naar andere scholen en andere steden.
Ondertussen zijn er ieder jaar duizenden kinderen die met veel plezier een wonderlijk verhaal schrijven. Kinderen van 6 tot 12 jaar, afkomstig uit alle windstreken, schrijven met veel enthousiasme, fantasie en wonderlijke gedachten fantastische verhalen. En ouders lezen met grote ogen, open mond en kippenvel deze wonderlijke schrijfsels.
109. Fit voor lezen bij kleuters
Kleuterleraren besteden de laatste jaren steeds meer aandacht aan een goede voorbereiding op lezen. De kern van die voorbereiding zit in het nieuwsgierig maken van kinderen naar klanken, letters, verhalen en boekjes. Kleuters kunnen veel zelf ontdekken, maar nog veel meer als we er expliciet en doordacht materialen en kansen voor aanbieden. Ook voor de thuisomgeving zijn er veel mooie initiatieven. De website Fit-voor-lezen kan daarnaast een opfrissing betekenen van factoren en aanpakken die belangrijk zijn voor elke kleuter. Door de signalen na te gaan, verlies je bij de voorbereiding op lezen niets uit het oog. Lees meer op FIT VOOR LEZEN.
Je kan per kind een checklist invullen
110. Digitaliseer zelf je prentenboek
Stuur je kleuters op ontdekking met interactieve digitale prentenboeken. Of digitaliseer zélf de voorleesboeken in je klas met een app zoals Bookcreator. Inscannen, inlezen en klaar. Elke kleuter leest op zijn tempo. Niets zo leuk als de juf die zelf voorleest, maar wel een mooie aanvulling en dé kans om te differentiëren.
111. Leesbingo
Moedig leerlingen aan om op leuke plekjes te gaan lezen en geef ze een Leesbingo mee naar huis. Zo kan je ondersteboven lezen, op een bepaalde dag, onder de tafel, in het bed, op het toilet en nog veel meer!
112. Maak een kamp en neem een zaklamp mee
Laat de leerlingen een leeskamp maken en laat ze hun favoriete boek lezen in het donker met een zaklamp.
113. Laat de blaadjes aan de boom komen
Wat ik vroeger in mijn klas altijd deed was een grote kale boom in de klas hangen. Per gelezen boek moesten de leerlingen blaadjes invullen en aan de takken hangen. Zo kon de boom in de loop van het jaar samen met de kinderen groeien.
114. Collage / moodboard
Laat leerlingen een collage of moodboard maken om zo hun boek voor te stellen. Nadien kunnen ze als kunstwerkjes tentoongesteld worden.
115. Mentimeter
Als de leerlingen in de boekenkring hun favoriete boek kiezen kan je daarbij gebruik maken van Mentimeter, een gratis online app waarmee je gemakkelijk peilingen of vragenlijstjes maakt die via de smartphone of tablet in de klas te beantwoorden zijn. Mentimeter is een applicatie die je voor veel kan inzetten bij leesbevordering:
- Laat je leerlingen hun favoriet boek kiezen.
- Gebruik Mentimeter om open vragen te stellen:
- Stel een open vraag over de titel voordat je een boek gaat voorlezen.
- Laat je leerlingen na het voorlezen voorspellen wat er zou kunnen gaan gebeuren.
- Gebruik het om te reflecteren over wat er voorgelezen is.
- Laat je leerlingen zelf een open vraag bedenken.
116. Boekentrailer of mindmap maken
Als je leerlingen geïnspireerd zijn door een boekenfilmpje, kunnen ze zelf een boektrailer of een mindmap maken. Die kan je in de boekenkring samen bekijken en bespreken.
- Moovly is een tool waarmee je leerlingen gemakkelijk geanimeerde video’s kunnen maken, ook wel moov genoemd. Het gebruik van de basisversie is gratis.
- Met Picasion kan je online geanimeerde gifs maken.
- Popplet is een handige applicatie waarmee een eenvoudige mindmap gemaakt kan worden. Je kan er gebruik maken van afbeeldingen en YouTube-filmpjes en je kan de mindmap met anderen delen om samen te werken aan één map.
117. WORDLE
Wordle is een visualiser, die een afbeelding maakt van een tekst. Ze kunnen dan woorden die horen bij het verhaal of een personage in een woordenwolk zetten.
118. Nieuws in de klas
Zowel in België als in Nederland bestaat er Nieuws in de klas. Je kan dan gratis papieren kranten aanvragen en digitale dossiers. Op Nieuws in de klas kan je ook allerlei lessuggesties vinden. Nadien kan je de kranten bijhouden wanneer je gaat knutselen of leuke kunstwerken maken met kranten!
Download hier een speurbundel voor de kinderen
119. Lestips bij boeken
Op verschillende websites van uitgeverijen vind je ook lestips. Zo vind je bij Querido leuke activiteiten en ook bij de Eenhoorn bijvoorbeeld.
120. Filosoferen
Je kan ook rond bepaalde boeken een filosofeergesprek houden. Je kan op Filosovaardig tips vinden.
Download de lesmap filosoferen over kinderrechten
121. Boeken over uitvindingen en nadien zelf brainstormen
Bied leuke boeken over uitvindingen en uitvinders aan. Er bestaan veel leuke kinderboeken over uitvindingen. Ontdek de selectie van Cultuurkuur.
Ga op zoek naar meer (echte) uitvindingen uit het verleden. Zo maak je er een breed project van waarmee je heel wat doelstellingen kan bereiken.
- Wat hebben deze uitvindingen betekend voor onze samenleving?
- Wat was de impact van de industriële revolutie?
- Welke uitvinders kennen we en wat hebben ze bedacht? Hierover kan je veel leuke boeken ontlenen in de bib.
- Welke gekke uitvindingen bestaan er.
- Welke uitvindingen zijn van Belgische bode
bron: cultuurkuur
122. Storytelling
Met behulp van de zakjes en kaartjes van de vertelschort, de vertel(dobbel)stenen en handpoppen maak je samen met je leerlingen een prachtig zelfgemaakt verhaal.
Hier vind je verteldobbelstenenOntdek de tips en werkbeschrijvingen op Thinking Outside The Books!
123. Boekenkaravaan
De Boekenkaravaan is een taalbevorderingsproject gericht op maatschappelijk kwetsbare kinderen in Antwerpen en haar districten. Kinderen die extra taaloefenkansen Nederlands willen, krijgen thuis of op school een voorlezer op bezoek. Samen ontdekken ze het plezier van verhalen en trekken ze naar de lokale bibliotheek.
Het ultieme doel is om een (voor-)leesgewoonte te ontwikkelen. Het project heeft zo een duurzaam effect op het welbevinden, de taalontwikkeling en de toekomstkansen van kinderen. Meer weten over onze projectpijlers? Klik eens hier.
De Boekenkaravaan steunt op een breed netwerk aan partners en onmeetbaar veel vrijwillig engagement. Stap je graag mee in onze karavaan? Ontdek hier onze vrijwilligersprofielen of meld je aan als samenwerkingsschool.
124. Leesdagboek of portfolio
Laat kinderen hun gelezen boeken verzamelen in een leesdagboek waarbij ze enkele verplichte zaken zetten, maar ook geheel vrijheid krijgen om zich uit te drukken.
125. Storybox
‘Story Box – Create Your Own Fairy Tales’ of Ghost Story Box bestaat uit 20 puzzelstukken met aan beide kanten een scene uit een sprookje. Maar welk sprookje dat is, dat mag je helemaal zelf bedenken! Gaat de prinses op avontuur op haar scooter? Verandert de koning in een kikker? Dat kan, maar elke keer is het verhaal weer anders.
Story Box is geschrikt voor alle leeftijden. Met de puzzelstukken maak je in een handomdraai een sprookjesverhaal. De puzzelstukken moedigen leerlingen niet alleen aan om hun verbeelding te gebruiken en creatief te denken, maar je kan ze ook gebruikten om spreek- en schrijfvaardigheden te ontwikkelen. Ze kunnen verhalen vertellen aan elkaar, bedenken en schrijven. Je kan er vele dingen mee doen!
126. Hikkies
Hikkies zijn eenvoudige en korte, inhoudelijk sterke verhalen die aanleunen bij de leefwereld van tieners en jongeren.
Jonge lezers via verhalen onze superdiverse samenleving laten verkennen. Het is niet zo evident om gepaste teksten te vinden, waarin jongeren, ook die met diverse etnisch-culturele achtergronden, zich in herkennen. Dat leeg veld proberen Hikkies-verhalen in te vullen.
Hikkies willen een brug slaan tussen tieners van alle talige en alle culturele achtergronden. Ideaal om samen te lezen, de personages te verkennen en hun ervaringen te bespreken.
Je kan ze online lezen of bestellen.
127. Zelf een COMIC BOOK maken
Kinderen kunnen zelf aan de slag om van hun verhaal een COMIC BOOK te maken. Wist je dat er lege comic books bestonden die de kinderen dan zelf kunnen invullen? Leuk om dit in de klas of thuis te doen!
Hier vind je lege COMIC BOOKS die je kunt vullen
128. Kwartierlezen
15 minuten lezen per dag verhoogt de leesvaardigheid. Lezen is ontzettend belangrijk. Kinderen met een leesachterstand krijgen deze achterstand vaak niet meer ingehaald. Deze kinderen kunnen zich door een gebrek aan taalvaardigheid niet volledig ontplooien. Een dagelijks leesritueel van een kwartier krikt de lees- en taalvaardigheid van kinderen enorm op. En met een hoger leesniveau worden andere vakken toegankelijker en kunnen kinderen hun talent beter ontwikkelen. Educatief centrum Willewete wil basisscholen motiveren om met de kinderen te lezen. Meer dan 500 scholen nemen reeds met succes deel aan ‘Kwartiermakers’ (kijk op www.willewete.be )
Wij lezen elke dag met heel de school 15 minuten. De kinderen mogen dan kiezen in eender welk medium ze lezen: een tijdschrift, knutselboek, stripboek, krant, leesboek enz… Ook jij als leerkracht doet mee. Je kan er dan ook voor kiezen om eens iets rond het boek dat ze lezen te doen, of je kan eens voorlezen…
129. LIST (lezen is top)
LIST staat voor Lees Interventie-project voor Scholen met een Totaalaanpak. Maar de afkorting wordt door LIST-scholen ook wel vertaald naar Lezen IS Top, omdat binnen deze methodiek leesmotivatie de grootste sleutel is tot het vloeiend en vlot kunnen lezen van teksten.
Het is geen leesmethode die je zo kan aanschaffen, maar een leesmethodiek waarmee je aan de hand van leesboeken kinderen leert lezen.
Je start eerst met een praatje en geeft de leerlingen een opdracht mee waarop ze moeten letten tijdens het lezen van hun boek. Vervolgens gaan ze 20 minuutjes lezen om daarna terug te komen op de opdracht. Opdrachten kunnen zijn om eens te bedenken wat voor iemand het personage is, of te letten in welke tijd het verhaal zich afspeelt enz… Er zou ook een creatieve opdracht aan kunnen vasthangen, boekpromotie enz… LIST is heel veelzijdig en je vindt er veel info over en je kan er een opleiding voor volgen.
HIER vind je handige info van een school over wat LIST is en concrete voorbeelden.
130. Nodig (groot)ouders uit op school
Niet te vergeten: ook ouders, grootouders of andere familieleden kan je betrekken om op je school aan leesbevordering te doen. Voorlezen aan kinderen is uiterst belangrijk. Organiseer eens een voorleesweek waar mensen kunnen op intekenen. Je werkt bovendien aan ouderbetrokkenheid.
131. Boekenevenement georganiseerd door leerlingen
Een alternatief op de klassieke boekenbeurs kan ook een boekenevenement zijn dat kinderen samen met de leerkrachten zelf organiseren. Eventueel kan dit gepaard gaan met het laten komen van een boekenwinkel en ouders + kinderen de mogelijkheid geven om boeken aan te kopen. Je kan leerlingen bepaalde activiteiten laten organiseren. Bijvoorbeeld: een boek voorstellen, voorlezen, een creatieve verwerking doen aan de hand van workshops, een theaterstukje etc… Dit kan een overkoepelend project zijn waar je als school en per klas je voor engageert.
132. Denksleutels
Ga ‘anders’ aan de slag met boeken aan de hand van denksleutels. Dat zijn sleutels met een andere kijk op opdrachten. Ze zijn gericht op de hogere denkvaardigheden en daardoor prima inzetbaar voor sterk cognitieve kleuters en kinderen, maar uiteraard ook gewoon voor alle kinderen, om kinderen aan te moedigen om creatief en out of the box na te laten denken. Je vindt denksleutels thema boeken al aan een zeer klein prijsje of je kan er zelf vragen bij bedenken. De sleutels kan je gratis vinden.
133. TIPlijsten
Maak kennis met de ‘stereotypetjes’! Op deze pagina kun je een aantal typen kinderen vinden, die van een bepaald soort boeken houden. Zij hebben allemaal hun eigen tiplijst: een lijst met boekentips! Als je wilt weten welke boeken je een kind in je klas zou kunnen aanraden, kun je kijken op welk van deze typetjes dat kind lijkt. Of misschien kun je het kind zelf laten kiezen wie hem of haar het meeste aanspreekt! Hopelijk vind je zo nog een paar boeken waarmee je de kinderen in je klas enthousiast krijgt!
134. Samen de klasbib vullen
Als je kinderen betrekt bij het op orde houden en het aanvullen van de klasbib, dan zijn ze zeker meer geïnteresseerd dan als je ze niet betrekt. Geef ze dus allemaal een taakje en laat het groeien, zowel de boeken als het plezier!
135. Lees zelf het boek ‘Zo maak je een lezer’
Dit is een superfijn boek over het belang van lezen, al vanaf de geboorte. Het leest erg vlot en bestaat uit verschillende delen. Lezen met baby’s , peuters, kleuters, beginnende lezers en gevorderde lezers. Telkens krijg je boekentips en ideetjes om te doen met kinderen. Hoe kan je lezen leuk maken? Hoe maak je een lezer. Het begint allemaal met leesplezier.
136. Rol een verhaal
Je kan zelf een verhaal rollen en dan een verhaal schrijven. Wat je ook kan doen is het omkeren. Enkele korte verhalen geven waaruit ze moeten afleiding wie de hoofdpersoon is, de situatie en een voorwerp.
lees: 15 creatieve schrijfopdrachten in thema Pasen
137. 40+ Creatieve verwerkingen bij een boekbespreking
Ik maakte een lijst met 40 creatieve verwerkingen bij een boekbespreking. In plaats van een saaie samenvatting…
Hierzo: 40+ Creatieve verwerkingen van een gelezen boek + printables
Zo, hopelijk heb je wat aan deze talrijke tips en activiteiten om lezen leuker te maken! PIN zeker één van deze afbeeldingen op Pinterest en deel het met elkaar.
TIP: Mijn boek SPEEL!
Met mijn boek gaan jouw kinderen weer kunnen spelen. Met out of the box speelideetjes die je zowel buiten als binnen kunt doen, gericht op zoveel mogelijk zintuigelijke prikkels en net dat tikkeltjes educatief… want spelen is leren! Met printables, voorbeelden, extra speeltips en meer.
Wat vind jij van deze activiteiten rond lezen en leesbevordering tips? Ga jij zelf aan de slag om lezen leuk te maken?
XOXO Nathalie
No Comments