Unicorns & Fairytales
creatieve verwerking gelezen boek - unicorns & fairytales
Basisonderwijs Boeken Educatief educatieve activiteiten educatieve lesideetjes Educatieve tips Leesboeken My life Onderwijs Printables taal

40+ Creatieve verwerkingen van een gelezen boek + printables

Ben je op zoek naar een creatieve verwerking van een boek en wil je niet hervallen in enkel een boekbespreking? Wil je het eens anders aanpakken om het leesplezier te vergroten? Dan heb ik voor jou enkele mogelijke leesbevordering tips en toffe activiteiten die je na het lezen van een boek kunt doen. Welke is jouw favoriet?

Creatieve verwerking van een boek

Een creatieve verwerking van een boek kan jou als ouder/opvoeder/leerkracht helpen om te controleren of je kind het boek begrepen heeft. Ook train je er andere skills mee. Niets zo fijn als out of the box kunnen werken. Een boekbespreking blijft natuurlijk belangrijk, maar heeft geen nut als je het niet tegoed nakijkt of met hen bespreekt. Ik zou er dus zéker werk van maken om eerst met hen eens samen aan de slag te gaan. Hoe maak je een goede boekbespreking? Hoe bouw je het op en wat moet je vermijden. Let ook op met boekbesprekingen die van het internet geplukt zijn of tegenwoordig gemaakt zijn met chatGPT. Merk je op dat het een te perfecte samenvatting is met moeilijke woorden en zinsbouw die de leerling nooit zou gebruiken? Ga dan zeker in gesprek 😉 

Leesbevordering

Lezen je kinderen niet zo graag? Merk je dat de kinderen van de klas niet zo happig zijn op het ‘gewoon lezen’. Ik verzamelde in één van mijn artikels meer dan 130 leesbevordering tips en hoe je aan de slag kan gaan om het leesplezier te vergroten.

HIERZO: 30+ manieren om (begrijpend) lezen leuk te maken in de klas en thuis!

40+ creatieve verwerkingen van een boek

1. Identiteitskaart van een personage

Maak een identiteitskaart van de personages met alle info die je verzamelde. Laat het er zo echt mogelijk uit zien! Stel dat iemand je personage zou tegenhouden…

2. De lege stoel

Tijdens de voorstelling van je boek ga je in een lege stoel zitten. Jij neemt de rol aan van één van de personages. De anderen mogen vragen stellen. Antwoord alsof het personage dat zou doen. Leef je helemaal in! 

3. Andere omslagtekst

Achteraan staat altijd een omslagtekst. Jij vindt die toch niet zo goed. Maak een ander stukje tekst. Let op dat je niet teveel weggeeft aan de lezer. Zo’n tekst moet aangeven waarover het gaat maar moet de lezer aanzetten tot het lezen van het boek. Maak het aantrekkelijk! 

4. Zelf een boekomslag maken

Jij bent de vormgever die werkt voor de uitgeverij. Ze willen de boekomslag aanpassen. Jij maakt die nieuwe omslag. Zorg ook dat de auteur, illustrator en uitgever op het boek komen en dat er op de achterkant van het boek een kort stukje staat dat de lezer in de stemming brengt. Misschien staat er ook een kleine foto van de schrijver bij? 

5. Verkleden als iemand uit het verhaal

Kom naar de klas als een personage. Verkleed je en vertel waarom. De klasgenootjes mogen vragen stellen aan jou. Zorg dat je je helemaal in je rol inleeft. 

6. Gedicht maken van het verhaal

Ben jij een dichter? Maak een mooi creatief gedicht dat de lezer meer vertelt over het verhaal.. Een gedicht geeft je heel veel vrijheid. Wil je wat info over poëzie? 

Lees dan:Tips en ideetjes om creatief aan de slag te gaan met poëzie

7. Boekenschatkist

Zorg dat je een schatkist (of oude koffer) op de kop kunt tikken, lenen of maak van een doos een schatkist en stop er de waardevolste spullen in die meer vertellen over het verhaal. Wanneer je de schatkist opent, vertel je bij de voorwerpen die erin zitten meer over waarom deze bij het verhaal passen. 

8. Plattegrond maken

Kies een ruimte die voorkomt in je verhaal. Denk ruim. Maak er een plattegrond van. Teken, bouw, … Bedenk wat je er allemaal zeker op moet tekenen. Vertel iets meer over deze ruimte. Waarom heb je deze ruimte gekozen en wat is er zo belangrijk aan? 

9. Liedje

Fan van zingen? Of meer van een rap? Componeer een liedje over het verhaal. Speel je een muziekinstrument? Dan kan je dit erbij betrekken. Zorg dat het duidelijk is welke sfeer het verhaal heeft. 

10. Iets knutselen rond je verhaal

Ben je een echte creabea? Knutsel iets over het verhaal. Wat dat is mag je heel ruim nemen. Alles mag en alles kan, zolang er maar moeite gestoken is in het knutselwerk en dat het voor de toeschouwer duidelijk is wat je gemaakt hebt. Vertel er meer over. 

11. Diorama

Een diorama is een 3D opstelling waarbij je iets presenteert. Je kan daarvoor een doos gebruiken op zijn kant. Zet het met de open kant naar je toe. Maak er een tafereel in. Je mag dingen kleven en knutselen. Presenteer het. 

12. Mindmap

Maak een mindmap met allerlei belangrijke weetjes van je boek. Denk ruim. Personages, tijd, plaats, gebeurtenissen…. Dit mag ook op de computer gedaan worden. 

13. Presentatie

Zorg voor een presentatie. Dat mag je maken via een Powerpoint of Prezy. Je mag ook een andere soort presentatie houden, met echt materiaal en foto’s. Bekijk het ruim. Zorg dat we mee het verhaal ingezogen worden. 

14. Interview met een personage

Stel een interview op met één van de personages van het boek. Of met meerdere personages. Bedenk wat de personages zouden antwoorden en schrijf de antwoorden van de personages er ook bij. 

15. Woordenwolk

Maak een creatieve woordenwolk in de vorm van iets herkenbaar uit je boek en met woorden / begrippen die bij het verhaal passen. Je mag dit ook met de computer maken als je dit fijner vindt.

16. Reclameposter

Zorg dat mensen dit boek WILLEN kopen. Maak een reclameposter en zorg ervoor dat mensen getriggerd worden, bespreek de positieve aspecten van het boek, zorg voor een opvallende poster en vergeet natuurlijk niet de auteur, titel, uitgeverij en de prijs te vermelden. 

17. Kruiswoordraadsel of woordzoeker 

Jouw klasgenoten gaan een kruiswoordraadsel en/of een woordzoeker invullen over jouw boek. Gebruik de computer. Er bestaan enorm veel gratis generators om een eigen kruiswoordraadsel of woordzoeker te maken. Zorg dat alle woorden iets te maken hebben met jouw verhaal. We kopiëren deze voor de klas en je klasgenootjes mogen hem invullen. Jij mag leerkracht spelen en hier en daar eventueel een tip weggeven. Verbeter ze ook nadien. 

18. Vervolg op je verhaal

Je boek is uit… het verhaal eindigde… Maar wat als dat niet zo was? Verzin een vervolg op je verhaal. Je kan ongetwijfeld nog een spannend verhaal verzinnen. Of heb je liever een ander soort verhaal? Ik ben benieuwd…

19. Ander einde schrijven

Wat vond je van het einde van je verhaal? Zou dat anders kunnen? Maak een wending in het verhaal en zorg voor een heel ander einde… We gaan het vergelijken met elkaar. Laten we de klasgenootjes stemmen op het einde dat ze het meest passend vinden? 

20. Stripfragment van je verhaal

Zoek een leuke gebeurtenis uit je verhaal en verwerk dit in een stukje stripverhaal. Wist je dat dit nu ook met CANVA kan? Kies zelf of je wil tekenen of via de computer een stripverhaal wil maken. Het belangrijkste is dat jij ervoor zorgt dat je aan de hand van je tekst en conversaties van de personages duidelijk maakt wat er gebeurt! 

21. Muziek koppelen

Stel dat je boek verfilmd zou worden. Welke muziek zou je er dan bijzetten? Kies een stukje uit je verhaal, lees het voor en speel de muziek stil af. 

22. Collage maken

Maak een collage over je boek. Verzamel foto’s, stofjes, prenten uit tijdschriften en gebruik een hele grote canvas of een groot blad papier. Schilder, knutsel, kleur… Zorg ervoor dat de sfeer en de collage op zich ons een beeld geeft van het verhaal. 

23. Maquette

Bouw een maquette over een gebeurtenis in het verhaal of een plaats die je wil tonen. Denk goed na over de dingen die je gaat gebruiken en denk na of je kosteloos materiaal kunt gebruiken. Zorg ook dat alles goed vastkleeft. Geef nadien een rondleiding in je maquette  door aan je klasgenoten te vertellen wat je ziet en waarom jij het zo maakte. 

24. Boekenlegger knutselen

Een boekenlegger is altijd handig. Knutsel er eentje over jouw boek. Dat kan op allerlei soorten manieren. Zorg dat hij stevig is en dat je hem kan blijven gebruiken. Een koordje eraan mag ook altijd maar is zeker niet noodzakelijk. Denk na hoe je hem kan verstevigen. 

25. Vragen over het verhaal voor anderen

Stel je voor dat andere kinderen jouw boek moeten lezen en er vragen over moeten invullen… Jij maakt 10 goede vragen.. Meer mag! Zorg ervoor dat je geen ja-nee vragen stelt en dat ze duidelijk zijn. Maak ook een ingevulde versie met antwoorden. Er mogen ook enkele meningsvragen bijzitten, maar zorg ervoor dat die niet de bovenhand nemen. We willen immers weten of ze het verhaal begrepen hebben… Vraag of er eventueel iemand geïnteresseerd is om het boek te lezen. Dan kan je de vragenlijst nadien testen. 

26. Quiz maken

Stel dat iedereen jouw verhaal zou moeten lezen… Hoe ga je dan controleren of ze het verhaal hebben begrepen? Stel daarom een leuke quiz op. Dat mag ook via Kahoot! Wil je liever een quiz op papier? Dat mag ook! Let op de vraagstelling, spelling en interpunctie. Werk met ja-nee vragen, met meerkeuzevragen of prenten. Zorg dat er een aangename mix van soorten vragen zijn. 

27. Foto’s trekken

Ga op stap in een buurt waar je vindt dat er mogelijkheden zijn om jouw boek voor te stellen aan de hand van foto’s. Of maak foto’s met een in scène gezette opstelling. Gebruik bijvoorbeeld LEGO mannetjes. Knutsel eventueel een achtergrond. Denk out of the box. De foto’s moeten iets vertellen over je verhaal. Maak er minstens 5 en laat ze ons zien. Via de computer of afgedrukt… Jij kiest! 

creatieve verwerking boekverslag

28. Dagboek van een personage

Stel dat jij in de huid mag kruipen van een personage uit je gelezen boek. Wie zou dat dan zijn? Beeld je in dat je een dagboek hebt en dat je net iets hebt meegemaakt. Schrijf dat in je dagboek alsof je het net zelf beleefde. 

29. Boodschappenlijstje

Stel, je gaat als personage winkelen… eender welke winkel. Wat zou jij op je boodschappenlijstje schrijven? Je moet ons nadien wel vertellen waarom je dit lijstje maakte. Het moet voor ons duidelijk zijn! 

30. Mogelijke andere titels

De schrijver koos de titel van je boek. Maar misschien zijn er nog tal van andere mogelijke titels. Verzin er minstens 5.  Kies er jouw favoriete titel uit en zorg ervoor dat de titel verwerkt wordt in de prent van het boek. 

31. Brief aan de auteur

Jij mag een brief schrijven aan de schrijver van het boek. Begin met jezelf voor te stellen en hoe het gekomen is dat je zijn of haar boek las. Vertel vervolgens wat je van zijn boek vond en ook iets over je favoriete passages van het verhaal. Eindig je brief met een vraag , een compliment, een opmerking… en groet dan. Let op spelling, interpunctie… 

32. Het voorwerp 

Neem een voorwerp mee naar de klas. Zorg dat het voorwerp een link heeft met het verhaal. Vertel ons waarom je dit voorwerp koos en wat het te maken heeft met je boek.

33. Wanted poster

We gaan op zoek naar één of meerdere personages uit het boek die vermist zijn of op de vlucht zijn. Teken of maak zo’n poster met de nodige info over het personage. Waarom koos jij dit personage? 

34. Hoe zou jij het boek promoten?

Het boek heeft promotie nodig. Hoe zou jij dit promoten zodat meer en meer kinderen dit boek leren kennen? Werk dit uit en stel ons jouw promotie voor! Denk ook aan video, foto’s, audio, een creatieve verwerking… 

35. Stop Motion 

Maak een stop motion filmpje over je verhaal. Laat het ons zien! 

36. Kijkdoos

In een kijkdoos vind je een klein wereldje. Maak een kijkdoos over je boek. Zorg dat het duidelijk is wat er te zien is. Vraag eerst aan de klasgenootjes wat ze zien. Vertel nadien meer over je scène. 

37. Canvas schilderij

Maak een mooi schilderij over je boek. Een passage, een nieuwe cover… 

38. Folder maken over het boek 

Wie weet zijn er mensen geïnteresseerd in het boek. Maak er een folder voor. In een folder staat allerlei info. Zorg dat de volgende zaken in de folder te vinden zijn:  iets over de auteur, een stukje over het verhaal zonder het einde, enkele quotes die je vond, eventueel andere boeken van de auteur. 

39. Krantenartikel

Jouw boek haalt de krant! Schrijf een krantenartikel over het boek. Vertel iets meer over de auteur, illustrator, uitgeverij en waarom dit boek de krant haalt. Wat is er zo speciaal ? Vertel kort waarover het boek gaat zonder het einde te verklappen. 

40. Tekening van een personage 

Maak een mooie tekening over minstens één personage uit je verhaal. Werk zo gedetailleerd mogelijk. Schrijf rond het personage of achteraan enkele kenmerken op in woorden. Dat mogen ook termen zijn die ‘iets’ te maken hebben met het personage. Niet enkel uiterlijke kenmerken. Denk ruim… 

41. Spreekwoorden 

Welke spreekwoorden zouden in het verhaal passen? Zoek er minstens 3 en vertel ons ook waarom je deze spreekwoord koos en iets over de gebeurtenis waaraan je het spreekwoord koppelt.

lees ook: 15 creatieve schrijfopdrachten in thema Pasen

Handige printable met deze activiteiten

Wil je graag deze 41 activiteiten op stroken in een printable? Inclusief tips hoe kinderen een boekverslag of voorstelling kunnen geven. Die kan je lamineren en je kan er een waaier van maken, je kan ze in een pot steken of je kan het op een andere manier presenteren aan kinderen. 

CHECK HET HIER

 

Nog handige educatieve links + (gratis) printables

Thema Noordpool & Zuidpool activiteiten en lessuggesties in de klas (en thuis)

Werken rond diversiteit met gratis leuke printables, huidskleurpotloden en meer!

Zelf een klankkast maken en het aanvankelijk lezen stimuleren + gratis printable

Thema ‘de bij’: lesideetjes, sensory play en educatieve printables

Een wenskaart maken die licht geeft door zelf een stroomkring te maken! + printables!

Herfst printables (gratis bundel!) voor kleine kinderen met tips

Met de Glow & Go bot kunnen peuters & kleuters de eerste stapjes programmeren ontdekken + gratis printable

Nog meer printables

In mijn shop vind je zowel gratis als betalende printables die je thuis en in de klas kunt inzetten. Er zijn thema’s gemaakt volgens de leerplandoelen dus helemaal inzetbaar! 

VIND ZE HIER

 

XOXO Nathalie

 

You Might Also Like...

No Comments

    Leave a Reply