Unicorns & Fairytales
programmeren met kleuters Glow & Go bot - unicorns & fairytales
Basisonderwijs Digitaal Educatief educatieve lesideetjes hoekverrijking Kleuters media My life Printables Spelen STEM

Met de Glow & Go bot kunnen peuters & kleuters de eerste stapjes programmeren ontdekken + gratis printable

Programmeren met peuters en kleuters? Yes! Dat kan zeker. Met deze Glow & Go bot kunnen kinderen vanaf 10 maanden al ontdekkend spelen. Ik mocht deze robot testen en ging er natuurlijk mee aan de slag. In school liet ik hem los op onze eerste kleuterklas en hun juffen. De kinderen hun oogjes en reacties spraken boekdelen. 

Programmeren met kleuters en jonge kinderen

Iedereen kent de Bee-Bot ondertussen wel, om te programmeren met kleuters en jonge kinderen. Het is een ideaal robotje om kinderen de eerste stappen van het computationele denken bij te brengen. Ze leren stapjes in hun hoofd zetten en zo de robot naar een bepaald punt te brengen. Je kan er matten bij gebruiken die andere domeinen van het leren aanraken zoals wiskunde, taal, wereldoriëntatie en nog veel meer. 

Maar nu is er ook de Glow & Go bot, speciaal ontwikkeld voor onze peuters en instappers van de kleuterklas en ook nog steeds leuk voor de grotere kleuters. Deze robot is sensorisch (hij maakt ook muziek en heeft verschillende lichtjes) en zet stapjes in de richting die de kinderen aangeven. Hij draait niet maar gaat rechtdoor, achteruit en opzij. Zo moeten de allerkleinsten niet nadenken over de richting waarin de robot zich eerst moet draaien. Een fijne start dus! Wil je liever geen geluid bij de robot, dan kan dat simpelweg uitgezet worden. 

programmeren met kleuters Glow & Go bot - unicorns & fairytales

Activiteiten met de Glow & Go Bot

1. Bouw een huisje voor je bot 

Met deze Glow & Go bot kan je ook andere STEAM activiteiten doen:  Introduceer de robot aan de kinderen. Welke naam gaan ze hem geven? Waar gaat hij slapen? Probleem! We hebben geen huis voor de robot. Hoe kunnen we hem een huis geven? Met een lege kartonnen doos? Met blokken? Laat de kleuters zelf opzoek gaan naar een oplossing. Laat ze hun idee uitproberen en bijsturen waar nodig. 

2. Welke stapjes kan hij zetten? 

Programmeren met kleuters is leuk, maar je moet hen wel eerst even de stapjes gewoon laten worden. Hoe beweegt deze Glow & Go bot en hoe kunnen wij ervoor zorgen dat hij doet wat wij willen? Laat hen ontdekken en vertellen wat hij doet. Zo gaan ze de basic bewegingen leren kennen. Maak hierbij veelvuldig gebruik van een rijke woordenschat. 

3. Parcours maken 

Programmeren met kleuters en peuters is zoveel meer dan enkel de bot laten bewegen. Laat de kinderen een parcours voor de robot bouwen. Ze moeten nadenken over de stappen die hij dan zet en de lengte van zijn stappen. Nadien moeten ze hem nog door het parcours krijgen. 

4. Maak een Glow & Go bot mat 

Ik maakte al enkele B-bot matten, maar nu dus ook een Glow & Go bot mat. In thema Sinterklaas. De vakjes zijn 18cm op 18cm. Ik zorgde ook voor een rijke differentiatie en verdiepingsmogelijkheid. Deze activiteit testte ik bij de jongste kleuters uit. Het ging zo: 

Eerst maakten de kinderen kennis met de Glow&Go bot. Ze mochten ontdekken wat hij kon en we gingen alvast eens aan de slag met enkele stapjes. Hoe laten we hem vooruit gaan? Hoe gaat hij naar links, rechts en achteruit? Kan hij meerdere stapjes na elkaar doen enzovoort…We stimuleerden het taalgebruik. Daarna introduceerden we de Sinterklaas Glow & Go bot mat die ik zelf maakte. 

De mat bevatte enkele gekleurde Pieten en ook gekleurde pakjes. Er zitten ook gekleurde huizen bij, een paard, wortels, Sinterklaas zonder mijter en staf en dan apart zijn mijter en staf. Je kan de hoeveelheid tegels die je legt kiezen.

Zorg in het begin voor enkele lege vakken zodat het niet te druk wordt. Je kan de moeilijkheidsgraad opbouwen. Ik zorgde ervoor dat er in mijn mat 3 niveaus zitten:

  • niveau 1= gewoon de tegels leggen en zelf ergens heen rijden
  • niveau 2= de opdrachtkaarten erbij nemen en van een prent naar een andere prent rijden 
  • niveau 3= met de opdrachtenkaarten van prent naar prent naar prent rijden

Wij startten met 3 kleuren Pieten en pakjes. We lieten de kinderen vertellen hoe ze het beste van Piet naar pakje reden en lieten ze dan de bot rijden door te drukken op de knoppen. We stonden versteld van de interesse en de motivatie die kinderen hadden. Sommigen waren er meteen mee weg! Zo zetten we de eerste stapjes rond programmeren met kleuters! 

WIL JIJ DIT OOK GEBRUIKEN? DOWNLOAD GRATIS: 

GLOW & GO + BEE BOT  opdrachtkaarten 

Glow & Go mat thema Sinterklaas

Bee bot mat Sinterklaas

TIP: print ze af op werkelijk formaat en laat je document zich niet aanpassen aan de grootte van je blad. De tegels van de Glow & Go mat moeten 18cm op 18cm zijn en de B-bot mat 15cm op 15cm. 

programmeren met kleuters Glow & Go bot - unicorns & fairytales

 

5. Small world play 

Ook kunnen de kleuters voor de robot een wereld maken. Small world play erbij betrekken geeft er een fantasie aspect bij. Betrek er ander materiaal bij zoals kartonnen dozen, bouwblokken, Knex en zoveel meer. Ze kunnen wegen ontwerpen op karton of papier en zo de robot door hun wereld laten bewegen. 

6. Sensory play

In een donkerdere ruimte geeft de Robot mooi kleur. Maak een sensorisch plekje of bouw een soort kamp waar het donker is en waar er lichtjes hangen. Ook de Glow & Go bot geeft licht en geluid. 

7. Dansen maar! 

Je kunt het in de dansmodus hebben waar de kinderen kunnen bewegen en de acties van de robot nabootsen. Het kan worden beperkt tot eenvoudige bewegingen of tot een reeks van tien commando’s.

8. Spullen verplaatsen 

Laat de kinderen proberen om de robot lichte dingen te laten verplaatsen, zoals een propje papier of balletje verder duwen door hun commando’s. Teken een goal op de grond en laat ze het papiertje daarin krijgen. 

9. Programmeren met kleuters 

Laat kinderen dezelfde stapjes zetten als de robot. Stap naar voor, nog een stap, stap opzij enz… Nadien kunnen ze de robot programmeren. Als ze zelf voelen welke stappen ze moeten zetten dan kunnen ze in hun hoofd gemakkelijker die stappen zetten. Eventueel kan je in je klas of ruimte vakken maken van 18cm op 18cm. Met krijt, tape, …

10. Kleuren leren kennen

Welke kleuren heeft de Glow & Go bot? Welke bewegingen hangen vast aan die kleuren? 

programmeren met kleuters Glow & Go bot - unicorns & fairytales

Nog meer programmeren met kleuters en kinderen van de lagere school

Ik schreef nog andere interessante artikels over programmeren met kinderen. Zeker de moeite om ze eens te bekijken en hier en daar kan je ook weer gratis printables vinden…

Programmeren met kinderen: tips en ideetjes

Zelf B-Bot matten maken om te programmeren en spelend te leren met kinderen

Kinderen de stappen van het programmeren leren met Scottie Go

10x Speelgoed voor kinderen om te leren programmeren & coderen

Letters, cijfers en kleuren oefenen met de Bee-Bot + gratis printable!!!

STEM / Leer kleine kinderen al coderen met de programmeerrobot BOTLEY

Coding Express van Robobloq combineert treinsporen met coderen voor kinderen vanaf 3 jaar

Coderen voor peuters met de Code-a-pillar

Nog meer printables

In mijn shop vind je zowel gratis als betalende printables die je thuis en in de klas kunt inzetten. Er zijn thema’s gemaakt volgens de leerplandoelen dus helemaal inzetbaar! 

VIND ZE HIER

Heb jij al zin gekregen in programmeren met kleuters en peuters? 

XOXO Nathalie 

You Might Also Like...

No Comments

    Leave a Reply