Vanaf het eerste leerjaar zal je kind beginnen oefenen op het lezen. Dit wordt ook wel het aanvankelijk lezen genoemd. Eerst leert hij alle letters en kleine woordjes en nadien beginnen ze met heel eenvoudige boekjes. Vanaf dan beginnen ze met niveaulezen of AVI-lezen. Maar wat is het nu allemaal, wat is er belangrijk en hoe kan jij een steentje bijdragen?
Wat is niveaulezen of AVI-lezen?
AVI-lezen of niveaulezen is eigenlijk het oefenen op technisch lezen: juist lezen van de woorden, juiste klanken en snelheid van het lezen. Dit heeft ook niets te maken met het begrijpend lezen want het kan perfect zijn dat een kind technisch alle woorden juist leest maar dat hij niet weet wat hij nou juist allemaal leest. AVI-boeken leest je kind op school maar ook online en in de boekenwinkels kan je ze kopen. Informeer op school (normaal word je ervan op de hoogte gehouden) welk AVI-niveau jouw kind heeft en begin vanaf het eerste leerjaar met regelmatig samen te lezen. Pas in november van het vierde leerjaar zou een kind technisch gezien AVI 9 moeten behalen. Vanaf AVI 7 zou je kind technisch gezien ondertitels moeten kunnen lezen.
Maar goed… ouders (en ook sommige leerkrachten) verwachten vaak van kinderen dat ze zo snel mogelijk stijgen.
Vergis je niet: het is niet omdat je kind snel kan lezen dat dit beter is dan iemand die trager leest maar ook begrijpt wat hij leest.
Er zijn heel wat artikels tegenwoordig die het AVI-lezen afkraken. Ik zelf ben ook geen voorstander van de druk leggen op het AVI-niveau. Ik ben meer voor het plezier beleven aan lezen en het begrijpen lezen. Wél denk ik dat het in het eerste leerjaar moet gebeuren. Je moet immers eerst technisch leren lezen. Het niveaulezen op zich kan ook anders en leuker dan enkel hardop lezen.
lees ook: 100 manieren om (begrijpend) lezen leuk te maken in de klas en thuis!
Andere benamingen
Let op want nu zijn er voor het niveaulezen andere benamingen. In onderstaande tabel kan je makkelijk de nieuwe benamingen vergelijken met de oude benamingen. Die zal je meer en meer op nieuwe boekjes zien staan.
Het kan ook anders
1. Lezen stimuleren in de klas
Als boekenliefhebber én leerkracht probeer ik het lezen zo veel mogelijk te stimuleren thuis en in de klas. Niet door het AVI-niveau te promoten maar door de kinderen een aangenaam hoekje te bezorgen met veel verschillende boeken. Leesboeken, strips, tijdschriften, weetjes-boeken, knutselboeken, luisterboeken enz… In de klas, toen ik nog in het derde leerjaar stond, had ik een leesboom met allemaal lege takken. De kinderen mochten een blaadje aan de tak kleven als ze een boek gelezen hadden. Daar schreven ze de titel en de schrijver op en ook wat ze van het boek vonden. Ze kregen van mij ook een opdrachtenfiche in het begin van het schooljaar. Na elk boek mochten ze iets doen rond het boek. Dat kon iets knutselen zijn of iets invullen. Gevarieerde opdrachten. Meestal vrij creatief. Wanneer ze klaar waren met een opdracht mochten ze ook altijd lezen, vrijblijvend, zonder dat ze een opdracht hoeven te doen.
lees ook: 10 Leuke(re) manieren om te oefenen met lezen!
2. Voorlezen in de klas
Ook lees ik veel voor. Op een heel expressieve manier en niet alles letterlijk uit het boek. Met stemmetjes en veel intonatie. Kinderen komen zelf vragen wanneer ik verder lees. Momenteel zijn we een heel spannend boek aan het lezen. Een boek dat tussen de leestips staat van de jeugdboekenweek. De maan-zaak. Klik hier om meer info te krijgen over het boek en waar je hem kunt kopen. Dit boek is eigenlijk heel goed voor de derde graad van het basisonderwijs. Maar de kinderen kozen hem bij mij uit als favoriet en willen hem graag horen. Je vindt er ook lestips bij om in de klas te gebruiken. (bron=website jeugdboekenweek)
Wat kan je thuis doen?
Wat kan je doen om het aanvankelijk lezen thuis te oefenen? Ik kan tips geven om te oefenen op het niveaulezen. Ik garandeer geen succes want niet ieder kind heeft plezier van het lezen. Maar het is het proberen waard want ik weet zelf hoe leuk lezen kan zijn. Begin er zo vroeg mogelijk mee en beleef samen plezier aan het lezen….
✽ In het eerste leerjaar is het belangrijk om luidop met je kind te lezen om de juiste leeswijze te controleren. Luidop lezen blijft wel belangrijk maar niet als enige leesmiddel
✽ Nadien is het belangrijk dat ze begrijpend lezen lezen. Stel af en toe eens vaagjes of laat hen vertellen wat er gebeurt.
✽ Praten over het verhaal is een must. Laat hen ook eens een ander einde verzinnen?
✽ Eventueel kan je een leuk verhaal ook naspelen met handpoppen, lego, playmobil, Duplo?
✽ Ook stillezen is enorm belangrijk, het zorgt voor de training van vele vaardigheden ook al denk je dat je dan de controle kwijt bent. Laat hen dus gerust in stilte genieten van een boek…
✽ Probeer elke dag een leesmomentje in de lassen, of vaste dagen per week en maak het gezellig.
✽ Maak er iets leuks van en geen verplicht nummer.
✽ Kies een boekje dat bij de leefwereld van je kind past of laat hem zelf een boekje kiezen.
✽ Maak een leuk boekenhoekje.
✽ Bied ook andere boeken aan dan alleen maar leesboeken. Je hebt ook doeboeken, leuke weetjesboeken, toffe series en strips.
✽ Ga gezellig samen een boekje lezen, geef het goede voorbeeld.
✽ Ga samen naar de bibliotheek. Dat kan ook soms tegenslaan haha
✽ Per gelezen boek kan je een sticker kleven of een boekenrace maken. Genoeg voorbeelden op Pinterest.
✽ ….
Deze tips heb ik op eigen ervaringen gebaseerd. Ik herinner me nog heel goed de momenten waarop ik samen met mijn tante ,waar ik veel verbleef, in de bibliotheek kwam. Dat vond ik fantastisch. Ik verslond boeken. Samen lazen we ‘s avonds een boek. Ieder apart of ze las me voor. Met een kopje thee of warme melk en een koekje. Geweldig vond ik dat. Ik kon daar uren van genieten. Soms bleef ik lezen en las ik in één keer een boek uit omdat ik niet kon stoppen. Ik had echt plezier in het lezen maar ik had dan ook een goed voorbeeld. Nu geniet ik nog vaak van een goed boek, al mis ik die leuke kinderboeken wel. Stiekem lees ik nog vaak jeugdboeken. Van Dirk Bracke heb ik alle boeken. Boeken zijn heilig voor mij. Als je in mijn boekenkast komt kijken dan denk je dat ze nog allemaal nieuw zijn, ook mijn kinderboeken. Ik was er altijd enorm voorzichtig mee, er mocht geen kreukje of krasje aankomen.
Dyslexie ? En nu?
Als er een vermoeden is dat je kind dyslexie heeft dan kan dit getest worden.Ik vermoed dat dit vanaf het einde van het tweede, begin derde leerjaar zeker kan. Dan mag je zoveel oefenen als je wil, het leesniveau zal moeilijker naar boven gaan. Het is niet gemakkelijk voor hen dus vooral begrip is hier aan de orde. Ik heb ervaring met kinderen in de klas die dyslexie hebben. Geen zorgen, ook zij kunnen plezier beleven aan lezen. Onderstaande artikels kunnen een hulpmiddel zijn…
lees hier: Dyslexie , wat nu?
en ook: Interessante blogs over lezen, voorlezen, dyslexie en meer!
Leuke boekjes voor aanvankelijk lezen, niveaulezen en Avi-lezen
Er bestaan superveel en superleuke boekjes voor beginnende lezers. Zelfs met bekende figuren. Daarover komt dit weekend een artikel. Je kan hier meer info vinden:
Leuke boekjes voor beginnende lezers
Zomerlezen met kinderen, een nieuw initiatief om lezen tijdens de zomervakantie te stimuleren
Beleven jullie samen met je kind plezier aan het lezen? Hoe oefen jij het aanvankelijk lezen en het niveaulezen in de klas?
XOXO Nathalie
5 Comments
Leonie van Mil
12 maart 2016 at 10:26Ik vind het fijn om te lezen dat je het voornamelijk belangrijk vindt dat kinderen plezier hebben aan lezen, door het ook op een andere manier te stimuleren. Ik ben zelf fel tegen niveaulezen. Toen ik nog op de basisschool zat, hadden wij ook niveau lezen. Ik zat in een extreem laag niveau. Dat hokje werd ik ingestopt, omdat mijn lezen zwaar werd onderschat. Dit kwam door mijn onzekerheid en faalangst. Ik moest hardop voorlezen en op basis daarvan werd ik beoordeeld waar andere kinderen bij waren. Ik begon te hakkelen en te stotteren. Dit werd niet herkend als faalangst, maar als een laag niveau lezen. Ik hoor het kinderen nog zeggen: “ik zit lekker in een hoger niveau dan jou”. Dus wat krijg je: pestgedrag. Mijn moeder dacht daardoor dat ik dyslexie had. Nu weet ik gelukkig wel beter. Het heeft niet mijn plezier voor lezen afgenomen in de jaren. Dat gelukkig niet. Maar wel een nare schoolervaringen. Ik had gehoopt dat het niveaulezen inmiddels wel wat meer afgeschaft zou worden. Juist omdat er meer bekendheid is naar dyslexie en faalangst. Hopelijk worden kinderen daardoor niet meer in hokjes (lees: niveaus) gestopt.
Nathalie
12 maart 2016 at 11:44Ik begrijp je volledig! Jammer genoeg bestaat het inderdaad nog steeds maar in mindere mate gefocust op presteren! Gelukkig maar….
Romina
13 maart 2016 at 15:32Deze post vind ik ZO interessant dat ik hem heb opgeslagen. Enkele vraagjes:
● Welke boeken raad je aan die dan geen echte leesboeken zijn?
● Welk soort strips?
● Welke zoektermen geef je in op Pinterest?
Liesbeth Billion
12 maart 2019 at 19:38Ik doe graag mee om onze (vaak) kansarme kindjes van onze school wat extra boekjes aan te bieden. Ze passen perfect in ons leesproject van de eerste graad en zijn dus meer dan welkom!
Véronique pauwels
14 maart 2019 at 04:15Goeiemorgen ik doe ook graag mee met deze actie. Ik ben juf tweede leerjaar en elke morgen gaan we 20 minuutjes lezen in de klas. Ikzelf lees ook heel graag en natuurlijk heeft het boekje die de juf uitleest het meeste succes om daarna ook gelezen te worden. Deze boekjes zien er zo leuk uit. Ik had er nog niet van gehoord. We hebben ( net naast mijn klas ) een nieuwe schoolbib gemaakt. Daar kunnen onze boekjes nadien ook wel nog een plaatsje krijgen want nog niet alle rekjes zijn gevuld. #omdatwe❤️Van lezen. #gode3sprongmaldegem