Unicorns & Fairytales
ontprikkelen na een drukke schooldag - unicorns & fairytales
Hoogsensitiviteit moederschap My life Ontwikkeling

Enkele tips om te ontprikkelen na een drukke schooldag

De eerste volledige week van het nieuwe schooljaar is ingegaan. Terug vroege wekkers, ochtendchaos, zorgen dat er brood is voor de brooddozen, de agenda nog snel checken op achtergebleven briefjes enz. Kinderen komen terug van school en zijn soms echt overprikkeld, wat zich uit in woede aanvallen, niet zo’n fijn gedrag en huilbuien. In dit artikel geeft Els Lambrechts, van de Talententuin en ikzelf, je tips over wat je kan doen zodat je kinderen ontprikkelen na een drukke schooldag.

Veel indrukken en prikkels in een dag

Kinderen ontprikkelen na een drukke schooldag. Nodig! Els: “Wat ik wel gemist had is een theetje drinken. Alleen. En eens ongestoord kunnen door werken. Of telefoneren zonder “mamaaaaa” op de achtergrond (kinderen maken toch echt altijd ruzie als je net moet bellen he?!) Naast school starten ook de hobby’s weer op. Wat dus ook na schooltijd voor veel kinderen voor extra druk kan zorgen, al hebben ze die hobby zelf gekozen en willen ze dit graag doen.Het is weer een extra verplaatsing, een extra puntje op de agenda. Kortom: de dagen van onze kinderen bestaan ook gewoon uit super veel indrukken en prikkels:

–          ’s Ochtens al tijdsdruk om op tijd de deur uit te zijn

–          Veel drukte op de speelplaats

–          Een ruzietje onder de vriendjes

–          De juf die boos werd en haar stem verheft

–          Een sok die de hele tijd afzakt

–          Een som die niet meteen lukte

–          Enz enz enz

Zeker onze gevoelige zieltjes hebben extra last van al deze indrukken, sferen en prikkels. Trouwens ook alle andere dagen, buiten die eerste schooldagen. Het is dan ook helemaal niet gek dat dat dit thuis voor ontlaadbuien zorgt: een korter lontje, sneller een hap en een snauw, meer ruzie onderling, woedebuien of groot verdriet voor een schijnbaar kleine aanleiding. Eenmaal thuis voelt een kind zich nl veilig genoeg om dit er allemaal uit te laten. Jij bent zijn veilige haven, iemand die onvoorwaardelijk van hem houdt, hoe hard hij het ook uithangt.
Ik noem zo’n woedebuien daarom wel eens een compliment! Mss niet het tofste compliment dat je ooit van je kind kreeg, maar het is er wel één 😊 Want hiermee toont je kind aan dat hij zich veilig genoeg voelt om even helemaal zichzelf te zijn.

lees ook: Temperamentvol kind? Hoogsensitief? Kortom… leer (je) kinderen kennen…

Tips om kinderen te laten ontprikkelen

Ik geef je graag enkele tips en inzichten mee, hoe jij als ouder kan helpen om je kind te helpen ontladen en ontprikkelen op het einde van de dag. Daarna deel ik ook nog enkele tips wat voor je kind kan helpen om te ontladen of tot rust te komen.

Wat kan jij als ouder doen?

Normaliseer: verduidelijk zowel voor jezelf als voor je kind dat het normaal is dat ze het lastig hebben op het einde van de dag. Door de drukte, opnieuw wennen aan de nieuwe situatie en het nieuwe ritme, de nieuwe klas… Het is heel logisch dat dit voor extra stress en spanning zorgt.

Vertel over jezelf vroeger: indien relevant kan je kort vertellen over jezelf als kind ‘ik vond die eerste weken ook altijd super spannend. Ik wist niet goed wat er ging komen en dat vond ik lastig”.

Erken het gevoel van je kind. Probeer het gevoel dat je denkt te zien te benoemen en check of dit klopt “je hoofdje zit vol na zo’n drukke schooldag he, klopt dat?” Zo laat je merken dat je je kind echt ziet en kan je toch even checken of het klopt wat je opmerkt.

Help je kind zijn emoties reguleren: ga samen door deze heftige emoties. Laat voelen dat je er bent. Help je kind z’n emoties te herkennen en benoemen. En heel belangrijk: probeer zelf kalm te blijven, jouw kalmte werkt besmettelijk! Schrijf die laatste zin maar ergens op. Soms zóóó moeilijk maar zo helpend.

Beschikbaar en nabij zijn: zorg dat je beschikbaar bent als je kids thuis komen. Probeer in de mate van het mogelijke al de rest even aan de kant te leggen en er echt een paar minuten te zijn om je kind te laten ontladen, vertellen en emoties mee op te vangen. 

Maak gebruik van helpende gedachten: houd in je achterhoofd houden dat je kind deze heftige emoties voor thuis houdt. Je kan hiervoor een helpende gedachte in je hoofd houden die je op die momenten in jezelf zegt. Zoals bv “mijn kind is niet lastig maar heeft heeft lastig” of “mijn kind doet dit niet opzettelijk. Mocht hij kunnen zou hij het anders aanpakken” of “mijn kind hoeft niet altijd vrolijk en blij te zijn, het is oké dat hij nu verdrietig is”. Verzin er maar eentje die jou helpt op lastige momenten en hang hem desnoods ergens op.

Bekijk (samen) wat je kind nodig heeft: wat helpt jouw kind om met heftige emoties of gevoelens van onrust om te gaan? Dit is voor elk kind anders en kan ook verschillen in situaties. Soms heeft je kind honger en kan een koekje of stukje fruit al wonderen doen. Soms is hij overprikkeld en helpt het om prikkels te beperken en voor rust te zorgen. Soms heeft hij nood aan verbinding met jou en helpt een knuffel en erkennen van het gevoel. Bespreek dit samen met je kind, op een rustig moment (dus niet wanneer hij midden in een woedebui zit). Probeer vooral ook uit wat werkt bij jouw kind en wat haalbaar is voor jou.

lees ook: Rekening houden met hoogsensitiviteit in de opvoeding, hoe doe je dat?

Ontprikkeltips voor je kinderen

Bewegen: rennen, fietsen, trampoline springen, ravotten,… Bewegen helpt om te ontladen! In de buitenlucht is dit effect nog groter.

Emoties eruit laten: huilen, een keer brullen als een leeuw. Emoties er gewoon even laten zijn kan zo opluchten. Geef je kind ook aan dat dit kan en mag. Hij zal zich daarna opgelucht voelen en meer aanspreekbaar zijn.

Massage: geef je kind een heerlijke hoofd- nek of voetmassage, als hij dit fijn vindt. Vaak komen kinderen hier helemaal van tot rust.

In bad / douche gaan: ook dit kan super ontspannend werken. Een warm badje met een druppeltje lavendelolie of veel schuim. Of laat alle zorgen eraf stromen met de stralen van de douche.

Visualisatieverhalen: je kan deze voorlezen uit boekjes (bijvoorbeeld Boeken van Relax Kids of beluisteren op bv youtube (typ in “meditatieverhalen voor kinderen”). 

Muziek: Muziek kan je stemming veranderen. Via een hoofdtelefoon op een rustig plekje kan je kind rustige, eventueel instrumentale muziek beluisteren of natuurlijkgeluiden. 

Creatief b ezig zijn: een mandala kleuren, knippen en plakken, schilderen, enz

Sensory play: Nathalie: “spelen met al je zintuigen is ook heel goed om te ontprikkelen. Je kan daarvoor terecht bij de Instagram pagina OUT OF THE BOX PLAY en ook Mijn eigen boek SPEEL!

Je ademhaling gebruiken: Je ademhaling is zo’n krachtige tool en heb je altijd bij je! Je kan je kind eenvoudige ademhalingsoefeningetjes aanleren en samen doen zoals bijvoorbeeld: doen of je een blaasbloem wegblaast: diep inademen langs de neus en dan krachtig uitblazen. Of de high five is ook een hele fijne oefening die je gemakkelijk kan toepassen. En je hebt er alleen je hand voor nodig: dit is hoe hij werkt:

Strek je handpalm en 5 vingers uit. Ga nu met de wijsvinger van je andere hand over al je vingers. Vertrek aan de onderkant van je duim en adem in. Op het topje van je duim, ga  je met de wijsvinger naar beneden en adem je uit. Zo ga je inademend en uitademend bij elke vinger  over al je vingers.  Een diepe buikademhaling is belangrijk om goed te ontspannen.

lees ook: Boekentips voor ouders en kinderen die hoogsensitief zijn

En als het te erg wordt?

Het is belangrijk dat jullie samen bekijken wat bij jullie past. Probeer uit, observeer en voel aan wat werkt. De ene keer zal je kind meer nood hebben aan ontladen, bewegen en prikkels opzoeken. De andere keer meer aan ontspannen en prikkels vermijden. Hopelijk kunnen jullie met deze tips alvast aan de slag en kunnen jullie je kind laten ontprikkelen. 

Merk je dat jouw kind vaak overprikkeld is en weet je niet goed vanwaar het komt? Zou jij graag meer zicht krijgen op de specifieke triggers van jouw kind? Dus op wat het hoofd van jouw kind doet vol lopen en zorgt voor stress, overprikkeling, woedebuien en blokkades? Ik neem je hier graag in mee, in een online mini training om jou kind beter te begrijpen en zo meer afgestemd te kunnen reageren.

Binnenkort kan je deze helemaal gratis bekijken! Inschrijven kan nu al via deze link: 

Gratis mini training / Aanbod ouders | De Talententuin

 

Hopelijk tot binnenkort!

Heel veel liefs,

Els

You Might Also Like...

No Comments

    Leave a Reply