Unicorns & Fairytales
de leerkuil en ons brein - unicorns & fairytales
Basisonderwijs hoekverrijking My life Onderwijs wereldoriëntatie

Kinderen leren doorzetten door hen inzicht te geven in het brein & de leerkuil

Als leerkracht en mama maakte ik het allemaal mee. Kinderen vragen zich af waarom ze iets moeten leren, vinden iets saai als het te gemakkelijk is maar als ze iets moeilijks krijgen haken ze ook af. ‘Ik kan dat niet’, zeggen ze wel eens. Mijn oudste zoon had dit enkele jaren geleden héél erg. Hij wou ook absoluut geen fouten maken. Tot ik hem meer inzicht gaf over hoe mensen leren. Ik deed dit met een metafoor zodat hij het begreep. Oudere kinderen kan je dan weer inzicht geven in de werking van de hersenen. Het is belangrijk om kinderen te leren door de leerkuil te gaan.

Inzetten op een groeimindset & door de leerkuil gaan

Het is belangrijk dat kinderen leren doorzetten (door de leerkuil gaan) als ze iets nieuws onder de knie willen krijgen. Maar hoe stimuleer je dat nu? Wel, alles begint met te weten WAAROM je iets moet doen en dat is bij kinderen niet anders. Als je wil inzetten op een groeimindset bij kinderen, dan begin je maar beter ze duidelijk te maken wat er in dat brein allemaal gebeurt. Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn, je kan dit op een eenvoudige manier doen.

Hoe leren wij dan?

Simpel gezegd: wanneer je iets nieuws leert ontstaan er verbindingen in de hersenen. Die worden sterker naarmate ze opnieuw geoefend worden. In je brein worden en voortdurend van die nieuwe verbindingen gelegd. Maar ze worden ook opgeruimd. Verbindingen die niet meer nodig zijn worden afgebroken. Heb je je wel eens afgevraagd hoe het komt dat je niet meer zo vloeiend Spaans spreekt en in het middelbaar toch wel een aardig mondje kon spreken?

Het sterker maken van die verbindingen kan je doen door de volgende zaken te doen:

  • herhalen
  • doorzetten
  • door de leerkuil gaan
  • door dingen te ervaren (sensopatisch)

Hoe uitleggen aan kinderen?

Ik gebruikte de metafoor van een brug bouwen bij mijn zoon omdat hij houdt van bouwen. In het begin is de brug nog niet stabiel en kan je er nog niet stevig over lopen. Eerst moet de basis stevig worden door te oefenen en te herhalen. Doe je dat niet dan stort de brug in… Je moet dus blijven oefenen, tot de brug zo stevig is geworden dat je er zonder zorgen over kan lopen.

Je kan het ook vergelijken met een veld waar het gras erg hoog staat. Wandel je van punt A naar punt B over dat veld, dan laat je een licht spoor na. Maar dat spoort verdwijnt door het gras als je er niet dagelijks overheen loopt. Wanneer je vaak over diezelfde weg wandelt, zal een een pad ontstaan.

Door de leerkuil?

Ik maakte een poster die je in de klas kunt hangen. Leeg en ingevuld. Die zit ook in de bundel! Het kan handig zijn om hier naar te verwijzen als het nodig is zodat kinderen toch nét dat stapje extra moeite willen doen!

Thema in de klas: het brein

Kinderen leren doorzetten begint bij hen de motivatie te geven om door te zetten. Autonomie, verbondenheid en motivatie zijn erg belangrijk. Iemand die wil leren, zal de leerstof beter in zich opnemen dan iemand die iets moet doen dat dik tegen zijn zin is. Weten waarom je iets leert of doet kan al een grote stap zijn in motivatie. Daarom ging ik met de kinderen van mijn klas werken rond het thema: het brein. Geen verplichte lap tekst, maar een ontdekkingstocht. Ik startte met het ophalen van voorkennis: wat weten jullie al over onze hersenen? Ons brein? Stap 2 was bevragen wat ze graag te weten zouden komen.

We gingen aan de slag in hoeken om meer te weten te komen over het brein. Ook werden er werkvormen geïntegreerd zoals een lapbook en mindmap maken. Ze losten breinpuzzels op, moesten info opzoeken in boeken en kregen interessante filmpjes te zien. Ze leerden een doel stellen aan de hand van Smartgames en moesten registreren waar ze gebleven waren en hoe hoog hun inspanning daarvoor was.

Na het hoekenwerk gingen we klassikaal bespreken wat we ontdekt hadden en of we antwoorden konden formuleren op de vragen die we eerder hadden. Ik ging dieper in op de manier waarop wij leren en nam er de leerkuil bij. Die zal voortaan ook pronken in de klas. Wanneer kinderen nu vastlopen of dreigen hun doorzettingsvermogen te verliezen kan ik met hen de leerkuil overlopen. Ook voor sterk cognitieve kinderen die meestal geen moeite moeten door voor iets en die (hopelijk) bij jou als leerkracht wél uitgedaagd worden, kan de leerkuil voor hen voor verduidelijking zorgen.

Wil jij dit thema ook ontvangen?

Ik maakte een bundel over dit thema, met een handleiding, hoekenwerk en filmpjes. Omdat ik zelf ook betaal op afbeeldingen, vraag ik hier een kleine bijdrage voor. Voor 2 euro stuur ik hem graag via WE TRANSFER door. Dit in afwachting tot ik een webshop heb.

Wil je deze brein printables voor €2?

Vul je mail in, krijg de instructies en dan wordt de printable verstuurd via WE TRANSFER

 XOXO Nathalie

 

You Might Also Like...

No Comments

    Leave a Reply