Unicorns & Fairytales
kennis over hoogbegaafdheid - unicorns & fairytales
Boeken Educatief Educatieve tips Hoogbegaafdheid Informatieve boeken moederschap My life

De ommekeer…waarom kennis vergroten over hoogbegaafdheid zo belangrijk is…

Het is een bijzondere band, die band dat je hebt met je kinderen. Soms VOEL je gewoon dat er iets is. Je kan er de vinger niet altijd op leggen, tot plots alle puzzelstukken in elkaar vallen. En dan heb je eigenlijk nog maar een eerste stapje gedaan. Want dan bots je nog tegen alle andere ‘experten’ over jouw kind. Plots weet iedereen het beter en ziet iedereen het anders. Dat terwijl jij 24 op 24 met je kind in contact bent. Ik zou zeggen: luister naar ELKAAR. Vaak heb je allebei gelijk… Het is zo broodnodig. Ouders en onderwijzers zouden véél meer in gesprek moeten gaan en zouden aandachtig moeten luisteren naar elkaar. Kennis vergroten over hoogbegaafdheid is broodnodig.

Bouw je kennis op over bepaalde onderwerpen

Ik schreef net een artikel over hoogbegaafdheid want kennis vergroten over hoogbegaafdheid is broodnodig. Ook beloofde ik dat ik op mijn blog meer zou posten over deze doelgroep. Ik deel de komende dagen, maanden… ook ons verhaal. Niet omdat ik schouderklopjes of aandacht wil, wél omdat ik zelf ondervonden heb hoe belangrijk het is voor ouders om (h)erkenning te krijgen en ook dat het belangrijk is om andere mensen (leerkrachten, familieleden, therapeuten etc…) te inspireren. Er is namelijk écht een verkeerd beeld over wat hoogbegaafdheid is. Waar denk jij aan bij dit woord? Hoogstwaarschijnlijk, als je er niet veel kennis over hebt, denk je dat dit kinderen zijn die slim zijn. Die steeds goede punten hebben en een soort nerds zijn. Ze maken geen fouten, willen moeilijke dingen en kunnen alles alleen. Die komen er wel… (geen verwijt, het merendeel van de mensen die niet weten wat het is denken zo…) Nou, ik zal deze bubbel al even doorprikken: dat is het niet. Nou ja, er zijn echt wel zo’n type HB kinderen, daar ben ik zeker van. Alhoewel ik niet overtuigd ben van het stukje : ze kunnen alles alleen. Iedereen heeft verbinding en hulp nodig. Maar goed. Zelf moest ik ook mijn beeld aanpassen. Als mama en als juf.

De ommekeer …

Ik had als juf en persoon altijd al een zeer grote affiniteit voor kinderen die ‘zorg’ naar boven nodig hadden. Ik deed het in mijn klaswerking, uit mezelf. Misschien omdat ik zelf een goede leerling was en heel veel verbanden kon leggen. Ik zag het gewoon… Ik ging fel in tegen mensen of collega’s die zeiden: ‘die kinderen komen er wel…’ Men had gewoon veel meer aandacht voor kinderen die niet goed meekonden met de reguliere leerstof. Naar mijn mening moet je aandacht hebben voor alle doelgroepen.

Mijn ommekeer en drive kwam er toen ik enkele jaren geleden een kind in de klas kreeg dat al van school naar school was gegaan. De ouders waren radeloos en het kind leek eigenlijk helemaal in de war. Ze kwamen op onze school terecht en deels bij mij in de klas. Omdat ik er écht wel wat kennis van had en al zeer veel aandacht had voor deze kinderen, dacht ik dat het mij wel ging lukken hem terug gelukkig te maken. Maar nee, het was al zover gevorderd dat het gewoon van kwaad naar erger ging. Hij presteerde niet goed, dus niemand zag wat de ouders zagen. Ook de ouders waren nog niet goed geholpen weet ik nu. Dit was een extreem geval van schooltrauma. Ik wou helpen, maar ondervond dat wij als school op dat moment geen middelen en materialen hadden. En al helemaal geen kennis of althans verkeerde kennis. Radeloze bange ouders, een kind dat meer en meer thuis zat en weer was hij weg… weer naar een andere school…

Het bleef in mijn hoofd malen. Waarom kon ik hem niet helpen? We deden toch wat de therapeut en de ouders vroegen? Nu weet ik, met de kennis die ik nu heb, dat het kind en de ouders al te diep zaten. Dat konden wij niet op 1-2-3 opvangen. Er was naast aangepaste leerstof ook een mindset training nodig… Zou ik dan toch nog te weinig kennis hebben? Ik nam me voor om me bij te scholen. Ik ben een autodidact. Dus ik ging als een mafketel workshops volgen, las een tiental (als het niet meer is) boeken, schuimde allerlei websites en social media van experten af en ging in gesprek met ervaringsdeskundigen. Er vielen enorm veel puzzelstukken in elkaar, ook op privégebied.

Het is écht broodnodig om het minimum van info op te zoeken als je kinderen in de klas hebt zitten die met iets worstelen. Of het nu hoogbegaafdheid is, dyslexie, ASS of iets anders… Doe moeite om je even in te leven in wat het is om met zoiets te leven. Het is nu eenmaal zo, en ja, je hebt in een klas zoveel verschillende kinderen. Maar doe het toch maar. Het maakt jou het leven als juf zoveel makkelijker. Want kennis is zo handig én zo belangrijk. Het kind voelt zich gezien, de ouders ook en jij weet veel beter hoe je in verbinding kunt blijven met de kinderen. Pas op, er zijn grenzen… psychiatrische problemen en gedragsproblematieken die zo ver gaan dat de veiligheid in gevaar komt, is iets anders.

Ga in gesprek met ouders als mede-experten

Mijn gouden raad voor mensen die met kinderen werken: ga veel meer in gesprek met ouders. Zij zijn immers de ervaringsdeskundigen op het gebied van hun eigen kinderen. Zien ze iets helemaal anders thuis dan wat jij in de klas ziet? Dan is DAT het sein dat je even moet observeren en uitzoeken wat er aan de hand is. Het kan écht kloppen dat een kind thuis alles wel kan en op school niet meer. Het kan dan zijn dat er iets aan het welbevinden van het kind schort of dat het kind zich aanpast om maar niet op te vallen. Hoogbegaafde kinderen zijn speciallekes. Het gaat gepaard met een zijnsluik. Ze hebben vaak bepaalde vaardigheden overgeslagen omdat ze zo snel zijn… Als je kennis hebt van deze eigenschappen, dan ga je het kind zien voor wie het is en wat het kan. Dan ga je eerst zien wat het wél kan in plaats van het negatief om te draaien en te zeggen wat het niet kan… en dat zou eigenlijk bij alle kinderen het geval moeten zijn.

Project Talent

Ik raad leerkrachten en ook ouders aan om kennis op te doen. Als je weet dat er minstens (en geloof me… het zijn er tegenwoordig meer en meer) 1 kind in je klas zit dat cognitief sterk functionerend is, is het wel de moeite. Een goede tip is het e-learning platform van Project Talent. Daar staan enkele modules op die zeer interessant zijn voor leerkrachten. Want deze kinderen zijn ook broodnodig in onze maatschappij. Zij hebben écht begeleiding en hulp nodig om al hun talenten te ontwikkelen.

Hoogbegaafd De Gids

Hoogbegaafd de Podcast

(H)erkenning krijgen is belangrijk. Ik heb enorm veel steun gehad aan het beluisteren van de podcast van Kristel van Eijk. Ze interviewt ook al jaren ouders, pedagogen, onderzoekers en meer… Door haar kreeg ik inzichten in zowel mezelf als in de term hoogbegaafdheid. Zoek je als ouders (en leerkracht) dus een goede Podcasttip? Dan raad ik Hoogbegaafd de Podcast aan… Omdat de afleveringen vaak ook gastsprekers hebben die expert zijn, is deze podcast erg interessant en vaak ook wetenschappelijk onderbouwt en dus ook handig voor leerkrachten. De aflevering over LEREN LEREN vond ik zelf enorm boeiend. Meer inzicht in hoe het brein werkt en al zeker dat van HB mensen, gaat jou als leerkracht helpen om deze kinderen in de klas te helpen. En nog beter: om alle kinderen te helpen!

Het boek

Kristel heeft ook een BIO. Daarin beschrijft ze haar persoonlijk verhaal en deelt ze favoriete boeken en websites. Ik las het in één keer uit. Erg interessant want in haar verhaal kwam ik mezelf tegen… Het leek wel alsof ik mezelf beschreef als kind en tiener. Nu besef ik dat dit “dom voelen” blijkbaar niet iets raars is. Ik ben niet alleen! Ik ben normaal, mijn brein werkt gewoon anders…

IQ-tests voor niet zo dummies

Tenslotte biedt ze ook nog een Masterclass aan: ‘IQ-tests voor niet zo Dummies’ In deze masterclass krijg je allerlei vragen op antwoorden zoals: wanneer laat je je kind (of jezelf) testen? Hoe verloopt het? Kan je je kind voorbereiden? Wat nadien? Hoe lees je een verslag? In 4 modules (ongeveer 3,5 uur materiaal)  ga je haar ervaringsverhaal horen als moeder, wiens beide zonen getest zijn. Bovendien krijg je nog raad van enkele gastsprekers zoals de ontwikkelaar van de KIQT+, Femke Hovinga. Ook drs. orthopedagoog Marink van Kessel vertelt je tot slot alle ins en outs die je moet weten wanneer je als volwassene overweegt om een IQ-test te doen.  Ik heb veel aan deze masterclass gehad. Voor meer info kan je alles op HOOGBEGAAFD DE GIDS vinden.

Profielen van begaafde leerlingen voor het basisonderwijs

Ik kocht ook deze download van 12 pagina’s. Het zijn de profielen die we kennen van Betts en Neihart, maar dan op kindermaat geschreven, zodat je deze samen met ouders en kinderen kunt overlopen. Dat maakt gesprekken voeren als (zorg)leerkracht of als ouder toch makkelijker. Kristel legt uit wat je kan verwachten:

  • In 6 stappen de profielen van begaafde leerlingen op een leuke manier uitgelegd.
  • Met tips en metaforen om het begrijpelijk te maken.
  • Om te lezen en bespreken samen met je kind.
  • Om daarna in te zetten voor de juiste ondersteuning op school en thuis.

XOXO Nathalie

You Might Also Like...

2 Comments

  • Reply
    Saskia
    13 april 2024 at 09:31

    Bedankt hiervoor! #inspiratie en informatie. We zijn bezig met ons zoontje en het is fijn hierover wat te lezen

    • Reply
      Nathalie
      15 april 2024 at 20:03

      Ja het is zeer fijn om herkenbaarheid te lezen he …

Leave a Reply