Unicorns & Fairytales
6849F41E A1F2 464E 85DB C361DDA15BDA 51D83CDD 48EE 4DFF 8247 3907F9CBB85B 2 - "Beloon" jij een rapport? Of pak je het anders aan?
moederschap My life Personal

“Beloon” jij een rapport? Of pak je het anders aan?

Het is een beetje traditie bij ons dat de kinderen van oma, opa en bomma een centje krijgen voor hun ‘goed’ rapport. Al wil ik niet dat dit zo benoemd wordt. Ik ben al een tijdje afgestapt van het puur  “belonen” van iets. Wil dit dan zeggen dat ze niets krijgen? Jawel hoor. Zo pakken wij het aan…

Wat is trouwens een goed rapport?

Voor de ene is een GOED rapport, een rapport waarbij hij een 6 haalde door hard te werken. Misschien is die 7 voor een bepaald kind dan weer niet zo goed. Laat ons vooral kijken naar de ontwikkeling van een kind en ons minder focussen op die cijfers. Wie weet presteert jouw kind minder goed onder druk. Hij kan dan bijvoorbeeld vlot de tafels van vermenigvuldiging maar als die tempotoets op tijd daar komt blokkeert hij helemaal…

Laat ons daarom kinderen niet belonen of straffen puur gebaseerd op cijfers. Sterker nog… laat ons kinderen niet belonen of straffen. Wanneer je een kind beloont voor iets, gaat hij misschien iets doen om hetgeen hij gaat krijgen en niet zo zeer omdat hij goed wil doen. Wil je toch iets geven voor inzet? Fijn! Dat doen wij ook. Dus op het einde van het schooljaar of bij een verjaardag krijgen onze kinderen een centje. Die kunnen ze dan op hun YONGO rekening laten zetten. Wij hebben de YONGO Moon, waarbij je ook kunt sparen voor een project. Misschien wou je kind die step zo graag ? Wel, laat hem zelf sparen. Dat is meteen nog leerrijk ook!

Weg met kinderen beoordelen puur op cijfers

Er zijn bepaalde zaken die ik vroeger misschien niet zo heb ervaren of zelf heb beleefd. Sinds ik zelf mama ben zijn er zoveel dingen anders. Het is voortdurend vallen en opstaan en een goed evenwicht zoeken. Er zijn enorm veel boeken die ik lees over opvoeden, psychologie en onderwijs. Dat maakt dat ik voortdurend bijleer en mezelf bijstuur. Al lange tijd heb ik een bepaalde visie op onderwijs. Zo heb ik een verschrikkelijke hekel aan het puntensysteem dat zo overheersend werkt. In de loop der jaren ontdekte ik dat het écht zo verkeerd is om te denken dat alle kinderen gelijk zijn. Iedereen is uniek, anders en ontwikkelt op zijn eigen tempo. Dat zorgt er ook voor dat kinderen niet allemaal hetzelfde leesniveau zitten of nog niet allemaal even vlot rekenen. Het is door ons puntensysteem en rapportering dat we ervoor zorgen dat het abnormaal lijkt. Het maakt ouders en kinderen onterecht ongerust. Het zorgt ervoor dat kinderen zichzelf gaan onderschatten of overschatten. Het ergste van al is dat dit systeem kinderen het plezier van leren en hun intrinsieke motivatie afpakt. School zou fijn moeten zijn. Een veilige omgeving waar kinderen kunnen ontwikkelen en plezier beleven aan het leren.  Het puntensysteem is natuurlijk meetbaar en is daarvoor in het leven geroepen. Echter… in de huidige maatschappij hebben we veel meer nodig dan enkel maar goede punten kunnen halen omdat je goed vanbuiten kunt leren of omdat je nu eenmaal een slim persoon bent. Laat ons daarom eens beginnen de druk thuis wat te minderen en in plaats van een ‘goed’ rapport te belonen, het schooljaar fijn afsluiten met een cadeautje in de vorm van een cent. En laat je kind maar zelf kiezen wat hij ermee doet. Sparen ? Of iets leuks kopen?

Meer artikels over sparen en geld

Zo leren wij onze kinderen sparen en leren we ze de waarde van geld!

Educatieve tips voor thuis en in de klas over omgaan met geld

Welke (huishoudelijke) taakjes kan je aan je kinderen geven?

 

Hoe staan jullie hier tegenover? “Belonen” jullie de inzet of de punten? Of helemaal niet? 

XOXO Nathalie

You Might Also Like...

2 Comments

  • Reply
    veerle dejaegher
    9 juni 2021 at 07:50

    Mijn dochters zijn ondertussen 24 en 25 jaar en herinneren zich nog altijd de rapport avonden. Dan mochten ze namelijk altijd frietjes van de frituur eten. Als er eens een slechter cijfer bijzat maakten we daar geen probleem van. Ondertussen is de oudste met onderscheiding afgestudeerd als Sociaal werker en werkt al 4 jaar als opvoedster in een leefgroep voor mensen met een beperking. De jongste heeft eerst opleiding gedaan aan de hogeschool (Biochemie en Biotechnologie) Dit jaar zal ze afstuderen als Master in dezelfde richting (Heeft eerst 2 moeilijke schakeljaren gehad). Nog steeds eet ze frietjes als ze een goed resultaat heeft behaald.

    • Reply
      Nathalie
      10 juni 2021 at 08:36

      Moh, hoe leuk!!!!

Leave a Reply