Je kent dat wel: de klas komt binnen, iedereen zegt: “Weet ik niet meer…” als je vraagt wat ze geleerd hebben. Met Grej of the Day (GOTD) kan je dit misschien wel oplossen. Dit Zweden-frisse idee zorgt dat leerlingen altijd iets te vertellen hebben — en jij zelfs zin krijgt om elke ochtend rustig en interessant te starten.
Wat is Grej of the Day?
Grej of the Day — letterlijk “ding van de dag” — is een format van micro-lessen ontwikkeld door de Zweedse leerkracht Micael Hermansson. Elke dag gaat je klas kort en krachtig op ontdekking: je begint met een clue die je de dag ervoor meegeeft als teaser (“Een eiland dat bewoond is–maar je kunt er niet eten of slapen…”). Het raadsel zorgt ervoor dat de kinderen hun hersenen gaan gebruiken. Wat zou het zijn? Misschien wordt er zelfs thuis ook over nagedacht en zorgt het voor boeiende gesprekken.
De volgende dag volgt een microles van circa 8 à 10 minuten: een beeldrijke, verhalende uitleg met minimaal tekst, wauw-fact en storytelling . Je moet er dus voor zorgen dat deze les kort maar krachtig is.
De les wordt afgesloten met een opmerkelijk weetje over het onderwerp. Dat kunnen natuurlijk ook een aantal feitjes zijn. Hierna geeft de leerkracht een nieuwe vraag of raadsel mee voor de volgende dag. Als kers op de taart vertellen de leerlingen thuis wat ze die dag geleerd hebben — een van de krachtigste manieren om informatie te laten beklijven.
Na elke Grej hangt de leerkracht een kaartje met de titel van het besproken onderwerp aan de muur en verbindt dit met een touwtje of lijn naar de juiste plaats op de wereldkaart. Zo krijgen de leerlingen een overzicht van alle Grej’s die ze al hebben gehad en kunnen ze verbanden ontdekken tussen onderwerpen.
Hier vind je de boeken van GREJ OF THE DAY

Waarom is het zo waardevol voor leerkrachten en leerlingen?
- Kort maar krachtig: de microles duurt slechts 8-10 minuutjes. Geen tijdsdruk, wel effect.
- Clue wekt nieuwsgierigheid: de microles prikkelt met verhaal en wauw-element, het navertellen versterkt onthouden.
- Brede betrokkenheid: interessant genoeg voor álle leerlingen, ook minder gemotiveerde, doordat het speels en prikkelend is.
- Visueel, interactief & zichtbaar : je kan een “GOTD-wall” integreren: een wereld-/tijdkaart in de klas waar ieder “ding” een plekje krijgt. Zo worden verbanden zichtbaar. Ook de plekken op de wereld die je bespreekt bijvoorbeeld.
- Ondersteund met materialen: de officiële Nederlandse website biedt achtergrond, gratis proeflessen, materialen en een overzicht van producten om direct mee aan de slag te gaan.
- Taalontwikkeling: uiteraard breiden de kinderen hun woordenschat ook weer uit!


Zelf maken en tips
Zelf maken
Je kunt ook, als je er een beetje mee bekend bent, je eigen Grejs maken. Je kan op de website van Grej Of The Day een sjabloon vinden om je powerpoint in te maken. Ook kan je natuurlijk zelf bepalen of je dieper op iets wil ingaan of niet.
Samenvatten
Eventueel kan je na iedere microles te leerlingen een hele korte samenvatting laten maken. Een soort exit ticket: vertel in 3 zinnen wat je bent te weten gekomen en wat je thuis gaat navertellen. Dat is niet alleen goed voor de luisterhouding, maar ook voor schrijven en kennis uiteraard.
Dieper op ingaan
Is er een onderwerp waarvan je merkt dat de klas of de groep kinderen helemaal enthousiast van wordt? Dan kan je er altijd dieper op in gaan.
Wanneer kun je het inzetten?
- Elke schooldag als energieke start of wake-up-call
- Tussen zware onderwerpen om de aandacht fris te houden
- Bij overgangsactiviteiten (aanvang/nachthuis) als korte tussendoor-poesie
- Als verbindingsmoment in wereldoriëntatie, taal, wetenschap of cross-curriculair
- Een bepaalde dag van de week. Prik een vast moment.
Hoe voorkom je dat het een les van een uur wordt?
- Aan de tijdlijn vasthouden: strictly 8–10 minuten microles. Geen uitstapjes, geen extra opdrachten. Hou het kort en wauw.
- Clue apart houden: geef die idealiter ‘s avonds thuis of als mini-inloop, zodat de les zelf puur focust op de ontdekking, niet op puzzelen.
- Eén plaatje per dia — geen lange slides vol tekst. Beeld = geheugenanker, geen leestaak.
- Navertellen = thuis: laat het klasmoment niet overspoelen met verwerking; kies voor navertellen thuis of als kort moment in de klas.
- Heldere structuur: Clue → Microles (kort vier-stappenverhaal, storytelling + wauw) → Retell — en klaar. Geen extra verdieping tijdens die tijd.
- Gebruik kant-en-klaar materiaal: met een boek met microlessen en presentaties (zoals het GOTD-boek) kun je eenvoudig én snel starten zonder zelf alles te ontwerpen. Zo blijf je op schema.
- Is er veel interesse dan kan je bijvoorbeeld echt belangrijke vragen in een vragendoos of aan een vragenmuur kleven en er later terug op komen.
Ken jij GREJ OF THE DAY AL?
Interessant voor jou als leerkracht
Zo start je je schooljaar stevig en warm
Executieve watte? Deze vaardigheden zijn broodnodig!
Top-down lesgeven: Dé manier om hoogbegaafde kinderen uit te dagen
XOXO Nathalie
No Comments