Unicorns & Fairytales
museum My life Op stap Travel uitstappen

Een weekendje naar Mons met het gezin

Vakantie in eigen land noemen we dat. Wij gaan wel eens met het gezin op weekend, midweek of vakantie in eigen land. Deze keer bezochten we de kerstmarkt in Mons, Bergen, en bleven we er overnachten. Het werd een heerlijk uitstapje en de kinderen vielen als een blok in slaap op de terugweg. Het deed duidelijk deugd om buiten te zijn. Het werd een leuk weekend Mons!

Weekend Mons

Onze kinderen zagen naar het weekend Mons uit. Natuurlijk wisten ze niet goed wat ‘Mons’ nu eigenlijk was. Ze dachten eerst dat we met het vliegtuig op vakantie gingen. We vertelden hen dat we op vakantie gingen in ons eigen land. Haha. Het werd een heerlijk weekendje onder ons 4 en we bezochten leuke plekjes in Mons, Bergen.

Kerstmarkt in Mons

Vakantie in eigen land tijdens de kerstperiode is op zoek gaan naar lokale kerstmarkten. De kerstmarkt in Mons is een terugkerend fenomeen. Elk jaar wordt deze kerstmarkt groter. Op de Grote Markt (Grand-Place) van Bergen kan je verschillende kraampjes vinden met eten, drank en souvenirs. Supergezellig! Er stond ook een grote kerstboom en een attractie in de vorm van een kerstboom met ballen waar je in kon zitten. Dat mochten we natuurlijk niet missen. En de draaimolen voor de kleinsten konden we ook niet voorbijgaan zonder dat ze een rondje wilden maken! Mama nam ook een cavaatje en papa een biertje. We waren immers op wandelafstand van ons hotel, dus rijden moesten we niet meer doen. De schaatsbaan was ook heel fijn, maar we waagden ons niet met kleine kids op de schaatsbaan omdat het redelijk druk was op dat moment. Voor de groteren of al ervaren schaatsertjes is dat natuurlijk geen probleem. Je kon ook de kerstman en kerstvrouw ontmoeten, een brief in de brievenbus steken voor de kerstman en er zijn verschillende evenementen. Die kan je vinden op het programma van Mons, Coeur en Neige. Nog tot 5 januari 2020 kan je de kerstmarkt van Mons bezoeken. Zo begon ons weekend Mons.

lees ook: Leuke uitstappen & activiteiten in de Kerstperiode 2019 + WIN

vakantie in eigen land Mons- unicorns & fairytales

kerstmarkt in Mons - unicorns & fairytales

Lunchen in Mons

Met ons gezin gingen we lunchen in een mooi straatje waar ze de steentjes allemaal gekleurd hadden. Dat alleen al was superleuk voor de kinderen. We aten bij El Camerluche. Kinderen die niet zo graag vlees eten kan je hier best niet naar meenemen, want een echte kinderkaart is hier niet, maar ze aten een hamburger met frietjes. Nadien gingen we een wandeling maken door de straten van Mons. ‘s Avonds aten we een lekkere pasta.

lees ook: Leuke activiteiten in Limburg met kinderen die je moet gedaan hebben

Shopping time

Er zijn enkele winkelstraten rondom de Grote Markt van Mons. Lex was in slaap gevallen dus was dit een ideaal moment om even te gaan wandelen. Vince deed dit goed mee. We kwamen aan een prachtig stukje waar papa en Vince wat speelden en ik ging even in twee winkeltjes binnen die mijn aandacht trokken: Le Petit Pois, een kinderzaak waar ze leuke merken hadden zoals Nobodiniz, Stokke enz… en Crea City , met snuisterijen, mooie juweeltjes, gadgets enz… Natuurlijk spotte ik weer unicorns. They are everywhere 😉

Cupcake time

We stopten bij een klein zaakje met een zeer leuke naam: Mel Oh Cake. Je kan het al raden wat ze daar verkochten. Omdat Lex nog sliep in de buggy en omdat je helemaal naar boven moest gaan om te zitten, besloten we om heerlijke cupcakes mee te nemen naar ons Apart Hotel. Dan konden de kinderen ook even rusten, want we wilden ‘s avonds nog naar het Belfort gaan zien. Ik nam een Speculoos cupcake, de kinderen een Oreo cupcake en manlief nam een chocoladetaart.

ApartHotel Saint Georges

We kwamen aan bij onze slaapplek en we werden verwelkomd door een leuke man. De kinderen waren al helemaal gefascineerd door zijn hoge hoed, baardje en verzorgd uiterlijk. Wat een aangenaam figuur! We werden begeleid naar onze kamer. Wat mooi was dat! We hadden twee aparte slaapruimtes, een woonkamertje en salon. Heerlijk! De ochtend nadien kwamen ze lekker ontbijt aan de deur brengen. Ik sliep met Lex samen en manlief met Vince samen. Superleuk en gezellig was dat. Dit ApartHotel is een echte aanrader vind ik voor een weekend Mons.

Het betoverende Belfort

Vakantie in eigen land is de bekende plekjes opzoeken. Wij gingen ‘s avonds naar het Belfort. Daar kwam een koor zingen, stonden kraampjes om te eten en het Belfort was ook mooi verlicht. We konden die avond het Belfort ook vrij bezoeken. Manlief en de kinderen gingen helemaal naar boven en zagen de klokken luiden, wat ze natuurlijk enorm fascinerend vonden.

Het Pass

De volgende dag gingen we het PASS bezoeken. Het Pass is een origineel wetenschappelijk pretpark waar de bezoeker een ontdekker wordt. Met verschillende ruimtes waar tentoonstellingen zijn met interactieve experimenten en luisterfragmenten, doe-opdrachten en meer. Dit is, zonder liegen, één van de leukste musea dat ik al gedaan heb. Geen enkel moment waren we verveeld en er waren experimenten voor groot en klein. We liepen er 4 uur rond en hadden nog niet alles gezien. Dit is ideaal, zowel met het gezin als met je school. Geweldig.

Pass Mons - unicorns & fairytales

Nog veel, veel meer

Dit is natuurlijk maar een greep uit de mogelijkheden die Mons te bieden heeft. Een weekend Mons is natuurlijk niet zo heel lang. Er zijn nog tal van evenementen, musea en leuke plekjes die je samen met je gezin kan bezoeken. Zeker de moeite om eens heen te gaan, als je de mogelijkheid hebt. Vakantie in eigen land, noem ik dat.

weekend naar Mons - unicorns & fairytalesweekend naar Mons - unicorns & fairytales

Voor meer info over leuke plekjes en uitstapjes kan je op Visit Mons vinden.

XOXO Nathalie

You Might Also Like...

1 Comment

evi
    29 december 2019 at 18:41

Ik zou er zelf nooit aan denken om naar Mons te trekken op weekend, maar na het lezen van jouw post denk ik daar toch anders over. Thx voor de tip!