KarakterKracht is een koffer vol met kaarten en werk- vormen om (hoog)begaafde leerlingen te ondersteunen bij het beter begrijpen van zichzelf. En bij het beter begrepen worden door anderen. De koffer bestaat uit drie samenhangende onderdelen: kennen (weten), herkennen (denken en voelen) en erkennen (doen). De koffer bevat vier handleidingskaarten. Bij het onderdeel kennen horen vijf kaarten voor de leraar en vier voor de leerling. Bij herkennen horen 72 kaarten met karakterkrachten. En bij erkennen 48 kaarten met werkvormen.
Enkele ideetjes om Karakterkracht in te zetten
1. Begin met een introductie over karaktereigenschappen Voordat je het spel introduceert, is het belangrijk om de leerlingen bekend te maken met het concept van karaktereigenschappen. Bespreek met de klas wat karaktereigenschappen zijn en waarom ze belangrijk zijn. Je kunt bijvoorbeeld enkele eigenschappen uit het spel benoemen, zoals doorzettingsvermogen, vriendelijkheid en creativiteit, en samen met de leerlingen voorbeelden bedenken van hoe deze eigenschappen in de praktijk zichtbaar zijn.
2. Creëer een veilig en open speelklimaat Voor een succesvol spel is het essentieel dat leerlingen zich veilig en gerespecteerd voelen. Zorg ervoor dat je een omgeving creëert waar elke leerling zich vrij voelt om mee te doen en zichzelf te uiten. Dit kan door duidelijke afspraken te maken over hoe je met elkaar omgaat tijdens het spel, zoals het tonen van respect, het luisteren naar elkaar, en het waarderen van ieders inbreng.
3. Gebruik het spel als startpunt voor dagelijkse reflectie Een krachtig aspect van KARAKTERKRACHT is dat het gesprek uitlokt. Gebruik het spel aan het begin van de dag of week om een specifieke karaktereigenschap te bespreken. Laat leerlingen reflecteren op hoe ze die eigenschap die dag of week in de praktijk kunnen brengen. Aan het einde van de dag kun je samen evalueren hoe het is gegaan, wat hen heeft geholpen of wat ze lastig vonden.
4. Integreer het spel in verschillende vakgebieden KARAKTERKRACHT hoeft niet alleen tijdens mentorlessen of sociale vaardigheden gebruikt te worden. Je kunt het ook integreren in andere vakken. Bijvoorbeeld, tijdens een taalles kunnen leerlingen een verhaal schrijven waarin de hoofdpersoon een specifieke karaktereigenschap toont. Of tijdens een geschiedenisles kunnen ze onderzoeken welke karaktereigenschappen historische figuren hebben geholpen om belangrijke doelen te bereiken.
5. Stimuleer samenwerking en teamgeest Veel karaktereigenschappen in KARAKTERKRACHT kunnen worden versterkt door samen te werken. Organiseer groepsactiviteiten waarbij leerlingen moeten samenwerken om een doel te bereiken en reflecteer daarna op de gebruikte karaktereigenschappen. Bespreek hoe ze elkaar kunnen ondersteunen en hoe de kracht van samenwerking bijdraagt aan het succes van de groep.
6. Gebruik het spel voor persoonlijke doelstellingen Laat leerlingen hun eigen persoonlijke doelen stellen met betrekking tot karakterontwikkeling. Bijvoorbeeld, een leerling die moeite heeft met geduld, kan als doel stellen om hieraan te werken. Het spel kan dan dienen als een leidraad om deze doelen te bespreken en te evalueren. Bespreek regelmatig met de leerling zijn of haar voortgang en geef positieve feedback.
7. Betrek ouders bij het proces De impact van KARAKTERKRACHT kan worden vergroot door ouders erbij te betrekken. Stuur een nieuwsbrief of organiseer een ouderavond waar je uitlegt hoe het spel werkt en hoe ouders thuis kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van karaktereigenschappen bij hun kinderen. Dit versterkt de samenwerking tussen school en thuis en zorgt voor een consistente benadering.
8. Verbind het spel aan de klaswaarden Als je in de klas al werkt met bepaalde kernwaarden, zoals respect of verantwoordelijkheid, verbind dan het spel KARAKTERKRACHT hieraan. Bespreek hoe de verschillende karaktereigenschappen bijdragen aan het naleven van deze waarden in de dagelijkse klaspraktijk. Dit helpt om de abstracte waarden concreet en toepasbaar te maken voor de leerlingen.
Mijn dossier: gratis printables voor je leerlingen!
Wil jij inzicht krijgen in de karaktereigenschappen van je leerlingen? In welke eigenschappen herkennen ze zich? Waar kunnen ze nog in groeien? Met dit ‘dossier’ kan je hun groeiportfolio aanvullen en kan je werken aan groeikansen. Zo deed ik het: spreid de kaarten in de verschillende kleurgroepen door het klaslokaal. Laat hen per kleur de eigenschappen lezen. Welke eigenschappen herkennen ze in zichzelf? Laat ze er min. 1 en max. 3 opschrijven. Nadien gaan ze nadenken over eventuele groeikansen. Waar zien ze zichzelf nog in groeien? Ook is er een evaluatie in januari en juni. Zien ze zichzelf groeien?
XOXO Nathalie
No Comments