Unicorns & Fairytales
weg met werkblaadjes - unicorns & fairytales
Back to school Onderwijs

Weg met die 100 werkblaadjes, doe eens wat anders!

Leerkrachten zijn waarschijnlijk al massaal aan het kopiëren geslagen de afgelopen weken. Boeken stromen toe, wiskundeboeken van boek A tot F liggen op mijn bureau. Massa’s papier, massa’s oefeningen en dat wil ook zeggen: massaal schrijven. Tot vervelens toe. Ik word er zelf misselijk van wanneer ik die stapels kopietjes en boeken zie liggen. In deze moderne tijd kan ik het me moeilijk inbeelden dat er nog zoveel blaadjes moeten zijn. Het kan anders. Een gezonde mix… 

Invulboeken tot vervelens toe 

Er zijn gelukkig heel wat juffen en meesters die afstappen van de massa’s werkblaadjes als extraatje. Kinderen sneller klaar? Laten we geen “contractwerk” geven met nog 100 extra invulblaadjes. Ik trapte in het begin ook in die val. Maar we vergeten dat kinderen al bijna een hele dag moeten schrijven. Dat vergt concentratie. Kinderen die vlugger zijn proppen we nogal gauw vol met … nog maar eens extra blaadjes.  In mijn ogen overbodig. Dan komen de kinderen thuis en …jawel…moeten ze nog huiswerk maken, meestal NOG wat blaadjes. Laat ons eens bekijken of dat allemaal wel noodzakelijk is. En ik denk dat ik het antwoord wel al weet. 

Ontdekkend leren 

Het is geen geheim dat ik afgestapt ben van dikke bundels en werkblaadjes en dat ik kinderen liever wil laten ontdekkend leren. Omgaan met hoe ze problemen kunnen oplossen, opzoekwerk en inzicht.

Creativiteit hoort daar zeker bij en intrinsieke motivatie is THE KEY. Kinderen die gemotiveerd zijn zullen de leerstof beter onthouden en beter verwerken.

Wereldoriëntatie is zo’n vak waar ik (teveel) blaadjes bij hekel. Natuurlijk moet je wel een neerslag hebben, om de leerstof nadien nog eens te bekijken….maar eigenlijk zouden ze 80% al moeten weten, door het zich eigen te hebben gemaakt. Niet door de blaadjes, maar door het te doen. Als ze de les van nul via de invulblaadjes moeten leren, dan heb je je doel gemist naar mijn mening.

Alternatieven 

Er zijn alternatieven om te minderen met blaadjes. Als ik het aantal kopieën zien bij de eindtoetsen van het zesde leerjaar waarbij ze moeten kiezen tussen antwoord A, B of C… dan denk ik dat dit best digitaal kan. WIN WIN voor de leerkracht als er een automatische correctie is. Wij zitten tot vervelens toe duizenden blaadjes te verbeteren en de computer berekent de score. Nadien? Gaan ze weg. In dozen, naar de kelder. Tot het tijd is om ze bij de papierstapel te gooien. Zoveel papierverspilling.  Anno 2020 moet dit toch beter kunnen? 

In het eerste leerjaar kan je evengoed leren rekenen en schrijven op andere manieren dan voortdurend op blaadjes. Het hoort erbij hé, ik wil geen kinderen opvoeden die niet op een blad kunnen schrijven, begrijp me niet verkeerd. Maar rekenen kan evengoed met voorwerpen. Uitwisbare boekjes of bordjes kan al veel papierverspilling tegengaan. Vroeger deden ze het toch ook met een lei? 

Marketing 

Wat veel mensen vergeten is dat invulboeken en werkblaadjes vaak marketing is. Uitgeverijen proberen het zo aantrekkelijk mogelijk te maken, met zoveel mogelijk zijspannen. Mensen denken dat je niet zonder invulboeken kan maar niets is minder waar. Het is de zoveelste marketingstunt. Zelf deed ik het graag, werkblaadjes maken, maar eigenlijk zijn ze vaak nutteloos en worden ze op het einde van het schooljaar de vuilbak ingekieperd. 

Oppervlakte of schaal berekenen : doe het eens in real life?

Bedenk je het volgende eens: een kind moet berekenen hoeveel liter verf er nodig is voor een muur die ze moeten schilderen. Wat zou een betere leerschool zijn:

1. De kinderen berekenen op het blad de oppervlakte van de muur, zonder te weten hoe groot die werkelijk is. Vraag maar eens om iets in ware grootte te schatten. Net hetzelfde bij de inhoud van iets. Weten ze hoeveel 25cl is? Nadien berekenen ze hoeveel liter verf ze nodig hebben. Beseffen ze hoeveel dat dan is? Wat met kinderen die het fout hadden? Alles gebeurt op een blad, zonder werkelijkheid. Hebben ze nu effectief iets geleerd? 

OF

2. Je geeft ze de opdracht om een echte muur te meten. Of een blad, of iets dat beschilderd moet worden. Laat de oppervlakte berekenen en laat ze meteen opzoeken waar ze verf kunnen vinden en waar ze het voordeligst zijn. Breng een verfpot van een liter mee. Of verschillende potten. Maak het visueel! Maak het realistisch. Het doel is toch dat ze leren hoe ze de oppervlakte berekenen later en dat ze kunnen inschatten hoe groot dat dan is? 

onderwijs - unicorns & fairytales

Gezond verstand

Eigenlijk is mijn punt het volgende: juffen en meesters… gebruik jullie gezond verstand. Je moet de werkblaadjes niet volledig bannen, maar denk eens na wanneer ze effectief zijn en wanneer niet… Ga eens na wat ze later in hun leven nodig hebben. En aub… motiveer de kinderen. Na een dag schrijven en opletten zou ik ook echt niet NOG eens werkblaadjes willen invullen. Geef ze huiswerk mee waar ze iets mee zijn of geef ze eens geen huiswerk mee. 

 

Voor wie geboeid is door mijn visie: 

Hoe ik persoonlijk vind dat we ons onderwijs moeten aanpassen

Fins onderwijs: voorbeeld of onmogelijk?

Mijn kind gaat naar het eerste leerjaar…mijn gevoel…

 

Ik kan hier uren over doorgaan, maar ik denk dat mijn punt duidelijk is. Wat is jullie mening hierover? 

XOXO Nathalie 

You Might Also Like...

No Comments

    Leave a Reply