Unicorns & Fairytales
moederschap My life Onderwijs Ontwikkeling

Waarom wij kozen voor een katholieke school

Binnenkort gaat Vince naar school. Wat een spannend moment is dat. Hij kijkt er al naar uit, is er volgens de onthaalmoeder klaar voor (enkel wij nog niet helemaal) en we zijn bezig aan de potjestraining. Die gaat steeds beter. Wij kozen voor de school waar ik lesgeef, een katholieke school. Over de keuze van scholen kan je blijven praten. Ik leg je graag uit waarom ik de keuze maakte om hem bij mij naar school te doen, een katholieke school. 

 

Dé hoofdreden

Nou, eigenlijk is er een hele grote hoofdreden: ik geef er zelf les, weet wat de sterke (en misschien minder) sterke kanten zijn en ik heb 200% vertrouwen in deze school en mijn collega’s. Ik wou eigenlijk nooit dat Vince naar dezelfde school ging maar ik maak dan toch een uitzondering. Wil je graag een kijkje nemen? Ga dan maar eens kijken naar onze Campus KaJee!

Katholiek = andere lessen?

Er bestaat  volgens mij nog steeds een rare “aanname” en dat is dat in katholieke scholen andere soorten lessen gegeven worden. Ik ben zelf leerkracht en heb de helft van mijn carrière in het Stedelijk Onderwijs gestaan en nu dus in het Katholiek Onderwijs en lieve mensen, er bestaat geen verschil in de soort lessen. Behalve dan de levensbeschouwelijke lessen uiteraard. Maar de reken -en taallessen en wereldoriëntatie, verkeer, lichamelijke opvoeding en al de rest is gewoon (ongeveer) hetzelfde als in een Gemeentelijke of Stedelijke school. We gebruiken dezelfde handleidingen. Het enige verschil is dat de kinderen in een Katholieke school enkele uurtjes per week Godsdienst krijgen. Ook de niet-gelovige kinderen. Dit is gewoon een vast onderdeel en uiteraard visie van een Katholieke school.

 

Godsdienst is enkel en alleen Jesus?

Dan bestaat er nog een tweede gedachte en dat is dat de lessen Godsdienst allemaal in teken staan van Jezus. Natuurlijk is dit dé insteek, anders zou het geen Katholieke school zijn maar het zijn natuurlijk de verhalen die een insteek vormen tot de eigenlijk les en het doel van de les: waarden en normen aanleren op een leuke manier. Door middel van verhalen, toneeltjes, filmpjes, knutsellessen enzovoort. Ook is er aandacht voor broederlijk delen, Vasten, de feestdagen en alles wat erbij hoort en gaan de kinderen enkele keren per jaar een misviering bijwonen. Nee, ze moeten niet op hun knietjes zitten en moeten geen hosti nemen als ze niet willen.

Eerlijk gezegd ben ik zelf wel fan van deze soort lessen. Ik geef ze zelf, ben zelf een extra opleiding moeten gaan volgen omdat ik totaal niets van Godsdienst afwist en ook geen idee had van wat ik nou juist moest geven.

Ook ik had vooroordelen. Maar na de opleiding is mijn visie helemaal veranderd.

Godsdienst is niet meer zoals vroeger. Het is geëvolueerd en mits goed gegeven in de klas, een heel dankbaar lesonderwerp en vaak één van de leukste lessen voor de kinderen. In de kleuterklassen en eerste graad kunnen de kinderen genieten van de verhalen en de boodschappen, terwijl ze in de hogere klassen leren om de boodschappen uit de verhalen te halen en ze leren te interpreteren. Want elk verhaal bevat een verborgen boodschap. Wat je absoluut niet mag doen is alles letterlijk nemen en dat leren de kinderen gaandeweg. Tegelijkertijd hebben ze ook “waarden en normen” mee. Iets wat naar mijn mening meer en meer aan het verdwijnen is in de huidige maatschappij.

Dus ja, ik doe mijn kind graag naar een Katholieke school. En nee, niet elke katholieke school is met een uniform 😉

FullSizeRender 553

Thuis doe ik mee

Manlief is atheïst. Ikzelf ben gedoopt maar niet gelovig, al geloof ik wél in de kracht van de verhalen. Ik geloof wél dat die verhalen bijdragen tot een beter begrip van waarden en normen omdat dit dan op kinderniveau wordt aangebracht. Ook onthouden we verhalen beter dan gewoon opgelegde regels. Niet?

Maar ik zal meedoen. Ik zet een kerstboom en daar zet ik graag het stalletje en kindje Jezus bij. Nu nog in de vorm van Little People en later mag het iets anders zijn. Ook door middel van de verhalen. Zo heb ik op kinderniveau allerlei soorten bijbelverhalen die ik kan voorlezen (al liggen ze momenteel allemaal in mijn klas) , hebben we de Ark Van Noah in puzzelvorm en zou ik nog graag de versie van Playmobil willen.

De boeken waarvoor Vince nog te klein is neem ik mee naar school om tijdens de lessen godsdienst te gebruiken. Zo heb je deze mooie kinderbijbel “Woord Voor Woord”van Karel Eykman via uitgeverij De Fontein. Daar staan zowel verhalen van het Oude Testament als het Nieuwe Testament in. Toegankelijk voor iedereen.

fullsizerender-141fullsizerender-140 fullsizerender-139

Waarden en normen

Waarden en normen zijn heel belangrijk. Volgens mij zouden we nog meer mogen inzetten. Niet enkel de scholen want meestal wordt er daar wel de nadruk op gelegd maar thuis wordt die lijn niet altijd doorgetrokken. Mensen zijn niet meer zo lief voor elkaar, iedereen verkondigd zomaar hun ongezouten mening, criminelen hebben de gekste rechten die je kan bedenken en voor alles wordt er een excuus gezocht. Soms staat de wereld op zijn kop. Daarom vind ik het belangrijk dat er terug wat meer aandacht geschonken wordt aan deze zaken: beleefdheid, bescheidenheid, vriendelijkheid, humor…

 

Ik ben zo benieuwd hoe Vince het gaat doen in school. Welke school hebben jullie gekozen en waarom? 

XOXO Nathalie

 

 

You Might Also Like...

13 Comments

  • Reply
    Anneke
    7 oktober 2016 at 09:43

    Zoonlief zit op een stedelijke school waar we konden kiezen voor godsdienst, islam, zedenleer, … Al zijn we zelf niet gelovig (wel gedoopt enzo), we laten hem dus wel godsdienstles volgen op school. Maar die is, zoals jij zegt, heel ruim en gaat helemaal niet alleen over de bijbel of over God 😉 En hij is gedoopt en heeft zijn eerste communie gedaan. Wij zijn zelf katholiek opgevoed en uiteindelijk er voor ‘gekozen’ om niet meer praktiserend te zijn. Simpelweg omdat we er allemaal niet meer in geloven. Wij proberen onze kinderen daar ook vrij in te laten. Door middel van het doopsel en hun eerste communie en godsdienstles te laten volgen, laten we er hen kennis mee maken en doordat ze in contact komen met kindjes van allerhande afkomst en geloven krijgen ze een ruim beeld. Zo krijgen ze ook gaandeweg de kans om zelf te kiezen of ze erin willen geloven of niet. De oudste bv. wil haar plechtige communie niet doen, simpelweg omdat ze er niet in gelooft. Maar we hebben haar wel alle kansen gegeven om het te leren kennen en erin te geloven mocht ze dit willen.
    Waarden en normen staan volgens mij een beetje los van het geloof. Dat is gewoon basis opvoeding. Maar inderdaad soms moeilijk te vinden tegenwoordig!

    • Reply
      Nathalie
      7 oktober 2016 at 09:46

      Hey Anneke,
      Ja idd waarden en normen zouden los moeten staan van het geloof maar ik vind het persoonlijk wel een middel om het te kunnen aanbrengen op een leuke manier. Dan bedoel ik de godsdienstlessen en verhalen en niet puur het geloof want ik ben niet zo voor alles letterlijk nemen…. Idd het zou opvoeding moeten zijn maar vroeger , heel vroeger zat dit bvb doordrenkt in de opvoeding en had je strikte waarde en normen (denk ik toch) Die zijn samen met alles vervaagd. Vaak hebben mensen geen manieren meer en geven dit door aan hun kinderen. Maar idd, ik ben van mening dat het BASISOPVOEDING zou moeten zijn ;)))) En er zijn er gelukkig nog een heleboel hoor hahahaha.

  • Reply
    Vlijtig Liesje
    7 oktober 2016 at 11:16

    Wij kozen eerst bewust voor een christelijke school en dat beviel ook goed. Maar toen ons vijfde kind geboren werd was de buurtschool logistiek makkelijker en zijn we overgestapt.

    Maar ik miste daar wel een stukje religie.

    • Reply
      Nathalie
      11 oktober 2016 at 11:24

      Ja, dat is toch voor kleine kinderen leuk he, die verhalen.

  • Reply
    Anne
    7 oktober 2016 at 12:43

    wij kozen uit overtuiging voor een christelijke school. ook nog eens erg klein omdat ik in een Katholiek gebied woon. Zelf op jena onderwijs gezeten en ik mis echt deze basisverhalen.
    In de kleuterklas zitten 20 kindjes (groep 1&2 samen). Veel aandacht. Ook voor de prachtige verhalen. Helaas vaak wel veel vooroordelen. En wat zeg je dat mooi, geloof in de kracht van de verhalen!

  • Reply
    Cindy van Gucht
    7 oktober 2016 at 20:48

    Uiteraard sta ik volledig achter waarden en normen die gegeven worden in het gemeenschapsonderwijs.
    Ik vraag me eerlijk gezegd nog steeds af hoe je waarheidsgetrouwe geschiedenislessen kan geven als je gelooft in een god en de ” schepping”…:

    • Reply
      Nathalie
      7 oktober 2016 at 21:06

      Omdat je dat niet letterlijk mag nemen 😉 Het is een verhaal . Ook in een katholieke school staan ze achter de evolutietheorie 🙂

    • Reply
      Sofie van mamaABC
      8 oktober 2016 at 22:07

      Geschiedenis en wetenschap (dat haal ik er maar even bij) staan geloven niet in de weg. Zeker niet. Integendeel zou ik zelfs zeggen. Weet je dat er meer bewijzen zijn dat Jezus echt geleefd heeft dan bepaalde geschiedenisfiguren die wij ook voor waar aannemen?!

      Er zijn ook gelovige én geleerde wetenschappers, historicussen, … dat hoeft echt niet elkaar tegen te spreken. Het hangt er allemaal vanaf wat je gelooft, hoe je daarin staat, hoe je dingen interpreteert, ….

      Omdat Nathalie de schepping aanhaalt, zelf ben ik ervan overtuigd dat wij als mens helemaal nog niet weten hoe het echt was en is. Ja, er zijn onderzoeken aan de wetenschappelijke kant en er zijn de woorden uit de bijbel en andere meer onverklaarbare zaken die we zien of opmerken. Ik denk dat “de waarheid” een heuse combinatie is van dat alles, dat het allemaal op een bepaalde manier in elkaar kan vloeien …. maar dat wij als mensen, nu zoveel jaren later, té beperkt zijn om het echt allemaal te kunnen overzien en te snappen. Ik vind dergelijke zaken wel boeiend!

      • Reply
        Nathalie
        9 oktober 2016 at 12:33

        Klopt hoor 🙂

  • Reply
    Sofie van mamaABC
    8 oktober 2016 at 22:10

    Wij zijn wel gelovig maar kozen heel erg bewust voor onze school dat een ervaringsgerichte freinetschool is en dat zonder specifiek geloof. Dus geen godsdienstlessen of zedenleer bij ons. Niets. Maar alles is er welkom! Pluralistisch heet dat.

    Wij kozen dus echt voor de aanpak en de visie van de school als belangrijkste element!
    Het geloof, normen en waarden etc krijgen ze daar ook mee + vooral in ons gezin en tja we gaan toch ook bijna elke zondag naar de dienst etc ….

    • Reply
      Nathalie
      9 oktober 2016 at 12:33

      Tourlijk, elke school heeft zijn visie en brengen waarden en normen mee. Er bestaan enkel zoveel vooroordelen tegenover een katholieke school dat ik dit even wou aantonen dat het eigenlijk allemaal best meevalt ;))

  • Reply
    Ineke
    10 oktober 2016 at 21:43

    Hier gaan ze ook naar katholiek onderwijs. Wij voelden ons heel goed bij deze school.

    • Reply
      Nathalie
      11 oktober 2016 at 11:21

      Ja dat kan ik aannemen. Het is natuurlijk de school zelf een beetje die de sfeer bepaald eh

Leave a Reply